در بسیاری از مناطق آمریکا طرحی ارائه شده که بر اساس آن پزشکان به جای نشستن در اتاق و ویزیت بیماران از ابزارهای دیجیتالی برای مشاوره از راه دور استفاده می‌کنند. به گزارش موبنا، استفاده از ابزارهای پزشکی دیجیتالی برای مشاوره به بیماران، تشخیص بهتر بیماری‌های مزمن و آموزش درباره روش‌های درمانی، برنامه‌ای است که در این طرح گنجانده شده است.

از این رو شرکت‌هایی مثل Teladoc برای عرضه نرم‌افزار برای آی‌فون و آی‌پد برنامه‌ریزی کرده‌اند که از سرویس مکالمه تصویری FaceTime برای مشاوره‌های پزشکی اپل استفاده کنند. این شرکت امیدوار است تا پایان سال‌جاری نرم‌افزارهایش را علاوه بر محصولات اپل برای آندروید هم ارائه دهد.

بر این اساس، برای استفاده از مشاوره‌های پزشکی از راه دور، هر زمان از روز یا شب فقط لازم است از سرویس مشاوره چت ویدئویی استفاده کنند.برخی از شرکت‌ها در ایالت تکزاس اعلام کرده‌اند که نیمی از پزشکانشان از تلفن‌های همراه برای ارائه مشاوره استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود این سرویس‌ها روش‌های ساده‌تری را برای کمک به بیماران در مناطق فقیر ایفا کنند. البته این ابزارهای جدید جای ملاقات با پزشک را نمی‌گیرد.