انقلاب دوم‌ آی‌پد

عکس: AFP

آی‌پد۲ نازک، سبک، سریع‌تر، دارای پردازنده گرافیکی قدرتمند و دو دوربین برای کنفرانس‌های ویدئویی است که تا ۱۰ روز دیگر به بازار عرضه می‌شود محصول جدید اپل توسط استیو جابز رونمایی شد

انقلاب دوم‌ آی‌پد

سونیتا سراب‌پور

روز چهارشنبه همانطور که شرکت اپل به کاربرانش وعده داده بود از آی‌پد ۲ پرده‌برداری شد، اما این تنها خبر خوشحال‌کننده برای کاربران محصولات اپل نبود؛ چرا که در کمال تعجب و با توجه به شایعات در خصوص مریضی مدیرعامل محبوب شرکت اپل، استیو جابز در کمال حیرت وارد سالن شد و مسوولیت معرفی محصول جدید را خود بر عهده گرفت.

جابز با اینکه لاغرتر و ضعیف‌تر از گذشته به نظر می‌رسید، اما با چهره‌ای خندان شروع به معرفی دستاوردهایی که نسخه اول آی‌پد برای بازار تبلت‌ها داشته می‌کند. جابز، از همان ابتدا شروع به تعریف و تمجید از محصولات شرکت خود و فروشگاه معروفش می‌کند و می‌گوید: ‌«کاربران حدود ۱۰۰ میلیون کتاب را در حدود یک سال بارگذاری کرده‌اند و ما در حدود ۲۵۰۰ ناشر داریم که در ۶ بخش مختلف کتاب منتشر می‌کنند. ما در حدود ۲ میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان خود پرداخت کرده‌ایم و در حدود ۱۰۰ میلیون محصول آی‌فون را به فروش رسانده‌ایم.»

وی در ادامه به انتقاداتی که برخی نسبت به آی‌پد مطرح می‌کردند اشاره کرد و افزود: «وقتی ما برای اولین بار تبلت خود را معرفی کردیم بسیاری به آن خندیدند، ولی الان می‌فهمند دارای چه قدرت جادویی بوده است. ما تاکنون در حدود ۱۵ میلیون آی‌پد را در سال ۲۰۱۰ به فروش رساندیم و این آمار تنها مربوط به ۹ ماه بوده است.» جابز با اشاره به آمار‌ برنامه‌های تولید شده برای آی‌پد و میزان استقبال کاربران از آن می‌گوید: «برخی از این برنامه‌ها اختصاصی تبلت اپل هستند و فروشگاه ما ۶۵ هزار برنامه اختصاصی تبلت برای خود دارد. برخی از برنامه‌های ما برای آی‌پد بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند و این بسیار خوب است.» جابز در نهایت و بعد از ارائه آمارهای مختلف که نشان از موفقیت محصول شرکت اپل در بازار داشت، نسل دوم تبلت را معرفی کرد و اعلام کرد آی‌پد ۲ نشان می‌دهد که ما سال گذشته بیکار نبوده‌ایم.

۲۰۱۱ سال آی‌پد۲

بعد از نمایش آی‌پد ۲ جابز شروع به توضیح تفاوت آی‌پد ۲ با نسخه پیشین خود کرد. جابز در حالی که نفس حاضران در سالن در سینه حبس شده است با غرور می‌گوید: «با به‌کار بردن پردازنده جدید A۵ سرعت دستگاه بسیار بالاتر رفته و در کنار بهبود سرعت ،قدرت پردازنده گرافیکی ۹ برابر شده است. من فکر می‌کنم اولین شرکتی باشیم که تبلت دو هسته‌ای روانه بازار می‌کند.» براساس توضیحات جابز آی‌پد ۲ به‌رغم داشتن گرافیک و پردازنده بهتر همچنان دارای ۱۰ ساعت زمان مصرف باتری است. همچنین دوربین دوگانه و ژیروسکوپی که در این تبلت به کار برده شده و در حدود ۳۳ درصد نازک‌تر از مدل قبلی است. استیو جابز با علاقه خاصی این جمله را بیان می‌کند که تبلت جدید در حدود ۴ میلیمتر از آی‌فون ۴ نازک‌تر است و تنها ۸/۸ میلیمتر ضخامت دارد. براساس اعلام شرکت اپل، آی‌پد۲ همچون دیگر محصولات این شرکت در ۳ مدل ۱۶،۳۲ و ۶۴ گیگابایتی تولید خواهد شد و قیمت آن از ۴۹۹ دلار شروع می‌شود. البته برای آ‌پ‌پد با امکان ۳G کاربران باید در حدود ۱۳۰ دلار بیشتر هزینه کنند. جابز در ادامه سخنرانی خود ابراز می‌کند که سال ۲۰۱۱ به طور قطع سال آی‌پد ۲ خواهد بود و شرکت اپل محصول جدید خود را از ۲۵ مارس در بیش از ۲۶ کشور عرضه خواهد کرد.

مشخصات جانبی

اگر از سخنان استیو جابز در خصوص تفاوت‌های آی‌پد۲ با نسخه گذشته خود بگذریم، می‌توان مشخصات جدید آی‌پد را در Face Time ، ضبط ویدئوی HD، پردازنده ۲ هسته‌ای A۵، به همراه ۱۰ ساعت عمر باتری و سبک‌تر و باریک‌تر بودن آن نسبت به پدرش، خلاصه کرد.

اپل اعتقاد دارد که اگر آی‌پد ۲ را در دست بگیرید، دیگر توانایی زمین گذاشتن آن را نخواهید داشت. البته تقریبا تمام بخش‌های آی‌پد، تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. نسل جدید ۳۳ درصد باریک‌تر و ۱۵ درصد سبک‌تر از آی‌پد اصلی است. پس در دست گرفتن آن هم راحت‌تر خواهید بود. سایز این تبلت در همان اندازه ده اینچی باقی مانده است و با این که خیلی باریک‌تر شده و هم‌اکنون قطرش تنها ۸/۸ میلیمتر است باز هم توانایی‌های خود را در عملکرد گسترش داده است.

در نسخه جدید آی‌پد از پردازنده دو هسته‌ای استفاده شده است. دو هسته قدرتمند در یک چیپ A۵ یعنی آی‌پد می‌تواند کاری دو برابر را در یک زمان انجام دهد. اگر چه این تنها تبلتی نیست که از پردازنده دو هسته‌ای بهره می‌برد و در این زمینه، رقیبانی قدرتمند مانند زوم دارد. با این حال حس و حال گشت و گذار در وب و دیدن فیلم و کنفرانس‌های ویدئویی و گیم و... در آی‌پد ۲، نسبت به نسل قبلی‌اش؛ کاملا متفاوت است.

یکی از ضعف‌های مهم در نسل اول آی‌پد، نداشتن دوربین بود. در عوض در آی‌پد دو کاربران از دو دوربین بهره‌مند خواهند شد. کنفرانس‌های تصویری، از طریق فیس تایم قابل برقراری هستند. ظاهر فیس تایم بسیار شبیه به آن چیزی است که در آیفون ۴ و نسل چهارم آی‌پد دیده شده است. فقط نمایشگر بزرگتر باعث شده که تجربه کاربران بهبود بیشتری پیدا کند. همچنین گفته می‌شود دوربین پشتی می‌تواند با کیفیت HD فیلم بگیرد.

شاید استفاده از یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ و با کیفیت یکی از خواسته‌های اکثر کاربران باشد. هرچند صفحه نمایش آی‌پد۲ با نسخه قبلی خود تفاوت قابل ملاحظه‌ای پیدا نکرده، اما صفحه نمایش ۱۰ اینچی آی‌پد (دقیقا ۹.۷ اینچ)، از رزولوشن بالایی برخوردار است. از تکنولوژی‌های به کار گرفته شده در این نمایشگر می‌توان به IPS و زاویه دید ۱۷۸ درجه‌ای آن اشاره کرد. رزولوشن آن‌ هم برابر ۷۶۸ ×۱۰۲۴ پیکسل است. مولتی تاچ هم از دیگر ویژگی این نمایشگر همچون دیگر محصولات شرکت اپل است.

شاید یکی دیگر از ویژگی‌های جالب نسخه جدید آی‌پد پوشش هوشمند آن باشد. این پوشش از آن جهت هوشمند نامیده می‌شود که کاربران می‌توانند آن را تقریبا با هر وضعیتی منطبق کنند. ارتباط این پوشش با آی‌پد کاربر هم به صورت تعاملی است. به صورتی که با کنار زدن پوشش آی‌پد بیدار می‌شود و با بستن آن دستگاه به خواب می‌رود.

آی‌پد جدید نسبت به نسل قبلی خود تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته است و شاید بهتر باشد بگوییم نسبت به نسل قبلی خود بهبود یافته است. استفاده از پردازنده دو هسته‌ای و گرافیک ۹ برابر سریع‌تر نسبت به نسل قبلی به اضافه عمر باتری ۱۰ ساعته و طراحی بسیار باریک؛ از ویژگی‌های فوق‌العاده این تبلت جدید به شمار می‌روند. شاید بهتر است با این جمله استیو جابز در پایان کنفرانس اشاره کرد که گفت: «لازم است تکرار کنم که این در خون اپل است که تکنولوژی به تنهایی کافی نیست. این مخلوط فناوری، هنر و انسانیت است.»