ندا لهردی- تقویم سال 2010 هم بالاخره به آخر رسید. این سال، اما برای اهالی تکنولوژی و بازار آن سال خوبی نسبت به سال 2009 بود، چون فعالان این عرصه توانستند در این سال بهبود نسبی را بعد از یک بحران اقتصادی جدی تجربه کنند.

در سال ۲۰۱۰ بازار کامپیوترهای شخصی تا حد قابل توجهی تحت تاثیر بازار کامپیوترهای تبلت و کتابخوان‌های الکترونیکی قرار گرفت و کاهش نسبی را تجربه کرد. با این حال اما حجم فروش در این بازار در مقایسه با سال ۲۰۰۹ رشد قابل ملاحظه‌ای داشت. به این ترتیب صرف‌نظر از فصل تعطیلات سال نو که تحت تاثیر تخفیف‌ها و قیمت‌های رقابتی قرار داشت، به طور کلی بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم سال ۲۰۱۰ رشد متوسط ۷/۲ درصدی را تجربه کرد.
آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که رشد بازار کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم هر چند کمتر از رشد پیش بینی شده 5/5 درصدی بود، اما صادرات 1/92 میلیون دستگاهی این بازار در آخرین فصل از سال 2010 همچنان بیشترین میزان در مقایسه با سال‌های گذشته بوده است. در نهایت اما حجم کل صادرات بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سال 2010 به 2/346 میلیون دستگاه رسیده که این میزان نسبت به سال 2009 رشد 6/13 درصدی داشته است.
کاهش تقاضا در بازار منطقه آسیای پاسیفیک به جز ژاپن در نهایت به کاهش تقاضا در بازار جهانی هم منجر شد، تا جایی که رشد در این بازار یک رقمی شد. در مناطق دیگر جهان اما بازار با روند تقاضا پیش رفته است. بازار بزرگ ایالات متحده آمریکا در این سال کاهش ۸/۴ درصدی را تجربه کرد؛ در حالی که بازار کشورهای در حال توسعه رشد نسبی را تجربه کردند.
«دیوید داود» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «انتظار می‌رود بازار ایالات متحده رشد سالانه بهتری را در مقایسه با سال 2009 تجربه کند. این اتفاق در واقع به خاطر شدت رقابت تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی با شرکت بزرگ Apple و محصولاتش به ویژه iPad رخ داده است. این در حالی است که بازار این کشور تقریبا اشباع شده است و سلیقه کاربرانش به تدریج به سمت تجربه‌های جدید کامپیوتری متمایل می‌شود».
«جی چاو» یکی دیگر از تحلیلگران این موسسه در این مورد اعلام کرده است: «سلیقه کاربران نقش مهمی در اغلب بازارها ایفا می‌کند؛ همانطور که زمانی دیدیم مینی نوت‌بوک‌ها در بازار با استقبال مواجه شدند. در واقع این کاربران در جست‌وجوی محصولات جدید بوده و در هر لحظه این محصولات جدید را با هم مقایسه می‌کنند. کاهش تقاضا در بازاری مانند آسیای پاسیفیک که معمولا بیشترین رشد متعلق به آن بوده است، می‌تواند تاثیر چشمگیری بر بازار جهانی داشته باشد. این خود نشانه تمایل بازار جهانی کامپیوترهای شخصی به سمت تغییر و رشد در سال ۲۰۱۱ است».
به این ترتیب کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2011 رشد این بازار دست کم به 10 درصد نسبت به سال 2010 برسد که البته انتظار می‌رود این رشد در نیمه دوم امسال به رشدی دو رقمی و بیشتر افزایش پیدا کند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بخش تجاری در سال 2011 به دنبال تعویض کامپیوترهای قدیمی با محصولات جدید، بخش قابل توجهی از این رشد را رقم بزند.
روند کند رشد در بازار آسیا
با وجود کاهش رشد در بازار ایالات متحده، این بازار اما بیشترین حجم صادرات را در سال‌های گذشته در فصل چهارم سال گذشته داشته است. در بازار اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) اما تقاضای کاربران بیشتر به سمت محصولات جدید مانند تبلت‌ها و نت‌بوک‌ها بود. به همین دلیل هم بیشترین رشد را بازار تجاری برای این منطقه رقم زد. این بازار همچنین در سال 2010 حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری‌های خارجی را در بخش IT به خودش اختصاص داد. بازار ژاپن هم در این سال پر رونق‌ترین بازار کامپیوتر را در بخش تجاری داشت. در منطقه آسیای پاسیفیک، اما صادرات کامپیوترهای شخصی رشد 7 درصدی را در آخرین فصل سال 2010 تجربه کرد.