تشکیل اتحادیه تلفن همراه تا پایان سال

بازار دیجیتال- بازار تلفن همراه این روزها شاهد اتفاقات جدیدی است. اتفاقاتی که بیشتر حول‌وحوش تشکیل یک صنف واحد و جدا از اتحادیه‌های موجود در جریان است. هرچند که چندی پیش وزیر بازرگانی در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که در صورت وجود واحدهای متقاضی که به تعداد حد نصاب رسیده باشند تشکیل اتحادیه تخصصی در بخش تلفن همراه بلامانع است، اما این بار رییس سازمان بازرگانی استان تهران از بررسی طرح لزوم تشکیل اتحادیه مستقل تلفن همراه در کمیسیون نظارت این سازمان خبر داد.

رضایت برای اتحادیه مستقل

عباس قبادی، به تازگی و در گفت‌وگو با موبنا با اشاره به وجود بیش از ۵۳ میلیون کاربر تلفن همراه در کشور اظهار داشت: لزوم تشکیل اتحادیه مستقل تلفن همراه به طور جدی احساس شده است.

وی ادامه داده است که با توجه به این شرایط ایجاد یک اتحادیه مستقل برای این کالای ارتباطی به تازگی در کمیسیون نظارت وزارت بازرگانی مطرح شده که مورد استقبال اعضای این کمیسیون نیز قرار گرفته است. به اعتقاد فروشندگان و فعالان قانونی بازار یعنی افرادی که همواره سعی در ارائه کالا و خدمات با کیفیت و در خور توجه کاربران ایرانی داشته اند، نبود اتحادیه مستقل برای نظارت و ساماندهی موجب افزایش چشمگیر انواع تقلب در بازار تلفن همراه شده است.

امیر شهنواز یکی از فروشندگان بازار با اشاره به گسترش فعالیت قاچاقچیان در بازار در این باره می‌گوید: مدتی است که برخی از فروشندگان متقلب برای افزایش سود به تعویض لوازم اصلی جعبه‌های گوشی یا عرضه گوشی‌های کارکرده به جای گوشی‌های نو اقدام می‌کنند. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی که روز به روز بر شمار سوءاستفاده‌کنندگان در این بازار افزوده می‌شود، متاسفانه هیچ‌گونه نظارت دقیق و منسجمی بر عملکرد این گونه واحدها و فروشندگان متقلب که اکثرا بدون پروانه نیز در حال فعالیت هستند، صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: این در حالی است که اتحادیه‌ها و انجمن‌های مختلفی هستند که خود را متولی بازار تلفن همراه می‌دانند، اما تاکنون اقدام چشمگیری در این بازار انجام نداده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل نبود اتحادیه مستقل برای فروشندگان گوشی تلفن همراه هر روز شاهد افزایش عرضه گوشی‌های قاچاق و تقلب برخی فروشندگان سودجو در این حوزه هستیم، به طوری که حدود ۹۵ درصد از سهم این بازار به عرضه گوشی‌هایی اختصاص یافته که بدون پرداخت حقوق قانونی وارد کشور شده‌اند.

این کارشناس بازار افزود: از سال ۸۵ که تعرفه این کالای دیجیتالی و ارتباطی افزایش یافت، عنان این بازار پرمصرف در اختیار قاچاقچیان قرار گرفت، به طوری که این افراد به سهولت و در انظار عمومی به عرضه این نوع گوشی‌ها می‌پردازند.

به گفته فروشندگان بازار هم‌اکنون عرضه یک گوشی در بازار به خصوص گوشی‌ای که پس از عرضه ابتدای و بعد از گذشت چند هفته عنوان گوشی پرفروش یا خوش فروش را در بین فروشندگان بازار به خود می‌گیرد بیشتر مورد توجه افراد سودجو قرار می‌گیرد.

این فروشندگان می‌گویند: قاچاقچیان این کالای ارتباطی به محض اطلاع از اقبال یک مدل خاص اقدام به قاچاق آن مدل به داخل کشور می‌کنند، اما فقط بدنه آن گوشی را وارد کرده و در همان کشور مبدا با جدا کردن قاب، باتری و حذف لوازم جانبی از یک سو و جعبه‌های اورجینال از سوی دیگر گوشی را با قیمتی نزدیک به نصف قیمت اصلی گوشی تهیه کرده و پس از ورود به کشور و چاپ همان جعبه در داخل کشور، به جای قطعات اصلی اقدام به قرار دادن قطعات بی‌کیفیت و درجه سوم چینی می‌کنند.

آنها می‌گویند: همین اقدام غیرقانونی این افراد باعث می‌شود که گاه قیمت این مدل‌ها نسبت به مدل مشابه اما با قطعات اصلی و گارانتی دار با فاصله‌ای ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان روبه‌رو شود که اتفاقا مورد استقبال کاربران از همه جا بی‌خبر نیز قرار می‌گیرد.

پس از گذشت حدود ۱۶ سال از ورود تلفن همراه به کشور و شیوع افزایش چشمگیر تقلبات در این بازار و موازی کاری‌های چند اتحادیه، وزارت بازرگانی به‌طور مشروط موافقت خود را با تاسیس اتحادیه مستقل تلفن همراه اعلام کرده است.

این در حالی است که بر اساس شواهد موجود هم‌اکنون رقم قابل ملاحظه‌ای از فعالان بازار تلفن همراه از همین خلأ‌های موجود قانونی نهایت استفاده را برده و بدون داشتن هیچ‌گونه مجوزی به راحتی در بازار این کالای ارتباطی فعالیت می‌کنند.

بر همین اساس رییس سازمان بازرگانی استان تهران از تصمیم‌گیری برای تشکیل یک گروه کارشناسی پیرامون تشکیل اتحادیه مستقل تلفن همراه خبر می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال‌جاری اتحادیه مستقل تلفن همراه تشکیل شود.

بازار در انحصار ارزان‌ها

در حالی که هم‌اکنون بازار تلفن همراه با مشکلات صنفی دست به‌گریبان است، گفته می‌شود که متقاضیان بازار همچنان ترجیح به خرید گوشی‌های ارزان قیمت دارند.

هرچند در شرایط فعلی تولید کنندگان داخلی گوشی تلفن همراه نیز به عرضه گوشی‌های ارزان قیمت پرداخته‌اند، اما به دلیل ناشناخته بودن برند این نوع گوشی‌های ملی و همچنین اثبات بی‌کیفیتی آنها تاکنون مورد تقاضای عموم مشتریان قرار نگرفته است. اما با این حال ۲۷۲۰FOLD ا،۲۷۳۰ کلاسیک، ۵۰۳۰، ۲۷۰۰ کلاسیک، ۲۳۳۰ کلاسیک، ۲۶۹۰، ۱۸۰۰، ۷۰۲۰، ۱۲۸۰، ۱۲۰۹، ۱۲۰۲، ۱۲۰۳، ۱۲۰۸، ۲۶۰۰، ۲۳۳۰، ۱۶۶۱و۱۶۶۲ از جمله گوشی‌های ارزان قیمت برند نوکیا هستند که با بهای زیر ۱۰۰ هزار تومان در بازار تلفن همراه عرضه می‌شوند.

همچنین بر اساس گفته فروشندگان مدل‌هایی همچون N۹۷ MINI نوکیا و VIVAZ سونی‌اریکسون همچنان بین گوشی‌های پرفروش بازار قرار دارند.

گوشی N۹۷ MINI و ۵۸۰۰ از پرفروش‌ترین مدل‌های نوکیا در بازار به شمار می‌آیند که با قیمت ۳۹۰ و ۲۷۵ هزارتومان در اختیار مشتریان قرار گرفت. صفحه نمایش ۲/۳ اینچی لمسی، دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی و قابلیت ارتقای حافظه داخلی توسط مموری کارت تا ۱۶ گیگابایت از مشخصات فنی گوشی N۹۷ MINI و صفحه نمایش لمسی TFT با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ و دوربین عکاسی و فیلمبرداری ۱۵/۳ مگاپیکسلی از امکانات گوشی ۵۸۰۰ به شمار می‌آید. گوشی‌های VIVAZ سونی‌اریکسون نیز با قیمت ۳۸۰ هزار تومانی توانسته مورد تقاضای بیشتر مشتریان قرار گیرد و در لیست پرفروش‌ترین‌های این برند جای گیرد.

این گوشی از امکاناتی نظیر صفحه نمایش ۲/۳ اینچی لمسی، دوربین عکاسی و فیلمبرداری هشت مگاپیکسلی و قابلیت ارتقای حافظه داخلی توسط مموری‌کارت تا ۳۲ گیگابایت بهره می‌برد. X۱۰ MINI و K۹۷۰ سونی‌اریکسون از دیگر گوشی‌های پرفروش این برند است که با قیمت ۳۰۰ و ۱۷۰ هزار تومانی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.