جایزه برای خرید یا هدیه برای تشویق

بازار دیجیتال- ارائه پروموشن یا «هدایای ضمن خرید» به خریداران کالاهای مختلف، از جمله لوازم صوتی و تصویری موضوعی است که طی یکی دوسال اخیر باب شده است و برخی از خریداران از این موضوع استقبال کرده و برخی نیز بر عکس تمایلی به دریافت این پروموشن‌ها نداشته و ترجیح می‌دهند بابت خرید کالای موردنظر از فروشنده تخفیف بگیرند تا یک کالای دیگر به عنوان هدیه دریافت کنند. به همین دلیل گاه پیش می‌آید که مبلغ این هدایا از مبلغ کل کالا کسر و کالای مورد نظر با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسد. این درحالی است که برخی از نمایندگی‌های فروش حاضر به کسر مبلغ کالایی که به عنوان هدیه ارائه می‌شود، نیستند. فروشندگان بر این باورند که ارائه این کالا‌ها به عنوان پروموشن نه تنها خریداران را برای خرید کالا تشویق می‌کند، بلکه باعث رونق بازار می‌شود.

اما طحان‌پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی، طی روزهای گذشته با بیان این مطلب که این نوع فروش اجحاف در حق مصرف‌کننده است، گفت: ممکن است مشتری به کالایی که به عنوان هدیه ارائه می‌شود، نیاز نداشته یا آن مدل را دوست نداشته باشد. پس نباید این شیوه خرید و فروش در بازار اجرا شود.

در این رابطه با احمدی، یکی از فروشندگان بازار صوتی و تصویری گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که می‌خوانید:

طی روزهای اخیر اخباری در زمینه ممنوعیت ارائه هدایای ضمن خرید به خریداران کالاهای صوتی و تصویری که حدود دو سال است، مرسوم شده به گوش می‌رسد. واکنش بازار به این موضوع چه بوده است؟

فعلا که چیزی به ما اعلام نشده است و ما همچنان در صورت خرید کالا توسط خریداران کالایی به عنوان هدیه به وی ارائه می‌کنیم.

در صورتی که خریدار تمایلی به دریافت کالا نداشته باشد چه؟ آیا مبلغ کالایی که به عنوان هدیه در نظر گرفته شده است از مبلغ کل کالا حذف می‌شود؟

گاهی این اتفاق می‌افتد، ولی برخی از نمایندگی‌های فروش این کار را نمی‌کنند.

ارائه پروموشن روی کالاها تاثیری در روند فروش در بازار داشته است؟

اوایل شروع کار ارائه این هدایا تاثیر زیادی در روند تقاضا در بازار داشت، ولی اکنون گویی این کار یک وظیفه برای فروشنده شده است و خریداران وقتی برای خرید مراجعه می‌کنند، انتظار دارند برای خرید کالا از فروشنده جایزه بگیرند.

جایزه یا هدیه؟

می‌گویم جایزه، زیرا خریدار فکر می‌کند بابت اینکه از فروشنده کالا را می‌خرد به او لطف کرده و باید تشویق شود. ضمن اینکه برخی از خریداران هنگام خرید کالایی که به عنوان هدیه در نظر گرفته شده، نمی‌خواهند یک یا دو مدل بالاتر یا کالای گران قیمت تری را به عنوان هدیه مطالبه می‌کنند. مثلا هفته پیش یک خریدار که یک تلویزیون ال‌ای‌دی خریداری کرده بود، انتظار داشت بابت خرید این کالا یک تلویزیون ال‌سی‌دی ساز کوچک به عنوان هدیه دریافت کند.

پس شما فکر می‌کنید، این گفته که ارائه کالای پروموشن روی کالاهای به فروش رسیده اجحاف در حق خریداران است درست نیست؟

مسلم است که درست نیست. چون به غیر از یکی دو شرکت سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده کالا در صورت عدم تمایل خریدار از دریافت کالای هدیه، مبلغ هدیه را از کل قیمت کالا حذف می‌کنند. اتفاقا به نظر من این لطف در حق مصرف‌کننده است و بیشتر دردسر فروشندگان زیاد می‌شود؛ چرا که باید مدام با خریداران در مورد مدل یا نوع کالای هدیه چانه بزنند.