مخابرات ابزاری برای تقویت توسعه و نجات زندگی

سازمان ملل متحد متعهد به تضمین دسترسی برابر همگان به فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است. بیایید در این روز جهانی، عزم خود را جزم کرده و از قابلیت بزرگ انقلاب دیجیتال در خدمات زندگی ‌بخش، توسعه پایدار و صلح مستمر استفاده کنیم. در ادامه پیام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی ارتباطات آمده است: در دنیای امروز، مخابرات فقط یک سرویس پایه نیست. ابزاری برای تقویت توسعه، بهبود جامعه و نجات زندگی است. این در دنیای فردا، بیش از دنیای امروز مصداق خواهد یافت.

اهمیت مخابرات در هنگام زلزله مهیب‌ هائیتی در اوایل امسال بیش از گذشته روشن شد. آن‌موقع برای هماهنگی کمک‌ها، بهینه‌سازی منابع و تامین اطلاعات حیاتی درباره قربانیان، از فناوری‌های اطلاعاتی استفاده شد. اتحادیه بین‌المللی مخابرات و شرکای تجاری آن، ده‌ها ترمینال ماهواره‌ای اهدا کرده و به‌منظور کمک به رفع مصیبت و فعالیت‌های پاکسازی، در برقراری ارتباطات بی‌سیم کمک کردند.

من از آن مجاهدت‌ها و مهم‌تر از آن، همکاری اتحادیه جهانی مخابرات و دیگران در ترغیب دسترسی به پهنای باند در مناطق شهری و دورافتاده جهان قدردانی می‌کنم.

دسترسی بیشتر (به ارتباطات) می‌تواند به مفهوم پیشرفت سریع‌تر به سمت اهداف توسعه هزاره باشد. اینترنت تجارت، بازرگانی و حتی آموزش را به تکاپو وامی‌دارد. تله‌پزشکی مراقبت‌های بهداشتی را بهبود می‌دهد. برای بررسی وضعیت تغییر آب‌وهوا از ماهواره‌های پایش زمین استفاده می‌شود.

فن‌آوری‌های سبز، شهرهای پاک‌تر را ترویج می‌کنند. هرچه اهمیت این نوآوری‌ها بیش‌تر می‌شود، نیاز به پرکردن شکاف دیجیتال نیز اهمیت بیشتری می‌یابد.

موضوع امسال «شهرهای بهتر، زندگی بهتر با فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی» یادآور این نکته است که فن‌آوری‌های ارتباطی باید به گونه‌ای مورد بهره‌برداری قرار بگیرند که استاندارد زندگی افزایش یافته و از محیط زیست محافظت شود.