صادرات جهانی نمایشگرهای LCD ویژه خودروها تا چهار سال آینده نزدیک به دو برابر افزایش پیدا می‌کند

دنیای‌اقتصاد- این روزها تکنولوژی بیش از پیش در صنعت خودرو سازی نفوذ کرده و به این ترتیب طراحی و تولید خودروهای هوشمند هم رونق گرفته است. در حالی که جدیدترین مدل‌های خودروهای هوشمند به‌تازگی در نمایشگاه دیترویت به نمایش درآمده‌اند، تحقیقات خبر از افزایش تولیدات ویژه این خودروهای هوشمند می‌دهند. یکی از مهم‌ترین اجزای این خودروهای مدرن نمایشگرهای LCD تمام رنگی است که در واقع به نوعی رابط کاربری آنها محسوب می‌شود. کارشناسان انتظار دارند میزان تولید و صادرات جهانی این نمایشگرها تا چهار سال آینده افزایش چشمگیری پیدا کند.


بر اساس آخرین تحقیقات و گزارش‌های آماری موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این زمینه، انتظار می‌رود میزان صادرات جهانی نمایشگرهای LCD ویژه خودروها تا چهار سال آینده نزدیک به دو برابر افزایش پیدا کند. از طرفی قانون دولت آمریکا برای الزام استفاده از دوربین‌های ویژه در پشت خودروها برای دیدن زوایای پنهان در هنگام رانندگی برای خودروهای رده متوسط و ارزان قیمت، هم تاثیر زیادی بر افزایش استفاده از این نمایشگرهای LCD در خودروهای جدید گذاشته است.
با این اوصاف و براساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه iSuppli، صادرات جهانی نمایشگرهای LCD ویژه خودروها تا سال 2016 به 8/116 میلیون دستگاه می‌رسد که این رقم در مقایسه با صادرات جهانی 7/61 میلیون دستگاهی این محصولات در سال 2012، رشد 89 درصدی خواهد داشت. به این ترتیب نرخ رشد صادرات این نمایشگرها در فاصله سال‌های 2012 تا 2016 از 15 درصد تا 23 درصد می‌رسد تا روند دو رقمی خودش را در این سال‌ها حفظ کند.
«وینیتا جاخاناوال» یکی از تحلیلگران و کارشناسان موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «بر اساس بررسی‌های انجام شده، یکی از مهم‌ترین عوامل رشد تولید و صادرات نمایشگرهای LCD ویژه خودروها در چند سال آینده الزام دولت آمریکا به تجهیز خودروهای جدید با امکانات مدرن است. براساس این قانون جدید باید تمام خودروهای سطح متوسط و ارزان قیمت هم تا سال ۲۰۱۴ به دوربین‌هایی در پشت بدنه برای دیدن زوایای پنهان در هنگام رانندگی از طریق نمایشگرهای نصب شده در داشبورد خودرو مجهز شوند. به این ترتیب انتظار می‌رود استفاده از نمایشگرهای LCD در خودروهای جدید افزایش چشمگیری پیدا کند. اغلب این نمایشگرها در وسط قسمت داشبورد خودروها نصب می‌شوند و باعث افزایش ۲۱ درصدی رونق این بازار تا سال ۲۰۱۴ می‌شوند.»
استفاده از دوربین‌های ویژه در پشت خودروها باعث افزایش میزان دید و به دنبال آن امنیت رانندگی و جلوگیری از برخورد با موانع و عابران پیاده می‌شوند. اغلب خودروهای پیشرفته و گران قیمت مجهز به این دوربین‌ها هستند و به همین دلیل هم دولت آمریکا الزامی برای استفاده از این دوربین‌ها و نمایشگرهای هوشمند در خودروهای متوسط و ارزان قیمت هم وضع کرده است. به این ترتیب انتظار می‌رود برای توجیه اقتصادی این طرح از نمایشگر 3 اینچی در خودروهای ارزان قیمت و نمایشگرهای 6 تا 8 اینچی برای خودروهای سطح متوسط استفاده بشود.
حالا کارشناسان معتقدند که صنعت خودرو به یک فرصت خوب و سودآور برای روند طراحی و ساخت نمایشگرهای LCD تبدیل شده است و با این اوصاف انتظار می‌رود تا سال‌های آینده روند رشد آن هم ادامه داشته باشد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود با توجه به وجود تقاضای همیشگی برای نمایشگرهای LCD در بازارهایی مانند تلویزیون‌ها، گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و دوربین‌های عکاسی، حالا صنعت خودرو هم به بخشی با تقاضا و سود زیاد برای شرکت‌های تولیدکننده نمایشگرهای LCD تبدیل شده است.
براساس گزارش iSuppli شرکت‌های ژاپنی مانند Sharp و JDI دو تولیدکننده اصلی نمایشگرهای ویژه انواع خودرو در سال 2012 بوده‌اند. حالا و با توجه به رشد و رونق این بازار انتظار می‌رود در سال جدید میلادی و سال‌های آینده شرکت‌های تولیدکننده دیگر مانند دو شرکت تایوانی AUO و CMI یا شرکت کره‌ای LG هم به طراحی و تولید این نمایشگرها روی بیاورند.