بازار دیجیتال - درخواست اعضای صنف رایانه برای تاسیس صنف مستقل رایانه درخواستی نابه‌جا است؛ چراکه برای این صنف یک اتحادیه تخصصی وجود دارد.

محمد آزاد، رییس شورای اصناف کشور در نشست خبری که در محل اتحادیه صنف رایانه، داده‌ورزی و ماشین‌های اداری برگزار شد ضمن بیان مطلب فوق گفت: به نظر می‌رسد درخواست اعضای این صنف به دلیل بی‌اطلاعی از قانون یا در صورت اطلاع از قانون، قانون‌شکنی این افراد بوده است.

چراکه براساس قانون اگر صنفی بیش از ۳۰۰عضو دارای پروانه کسب داشته باشد و اتحادیه‌ای برای آن وجود نداشته باشد می‌تواند درخواست تاسیس اتحادیه جداگانه بدهد.

پس درخواست این افراد به حق نیست. برای این صنف یک اتحادیه با نام اتحادیه صنف رایانه، داده‌ورزی و ماشین‌های اداری و وجود دارد.

وی افزود: این اتحادیه در حال حاضر ۱۴۸۰عضو دارای پروانه کسب دارد که از این تعداد تنها صد نفر مربوط به ماشین‌های اداری بالای هزار نفر مربوط به رایانه هستند.

از طرفی، ماشین‌های اداری و رایانه به هیچ وجه از هم جدا نیستند؛ چراکه امروزه ماشین‌های اداری شامل اسکنر، چاپگر و ... امروزه کاربردی کاملا کامپیوتری دارند و به هیچ عنوان نمی‌توان این دو حوزه را از هم جدا کرد و تاسیس اتحادیه جداگانه برای هیچ کدام از این صنوف مقدور نیست.

آزاد در پاسخ به این سوال که چرا سازمان نظام صنفی به برخی از واحدها اجازه نداده است به عضویت اتحادیه درآیند و پروانه کسب دریافت کنند، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه اصلا حق دادن پروانه کسب به واحدهای صنفی ندارد و اگر هم از عضویت برخی از واحدها در اتحادیه جلوگیری کرده است، اشتباه کرده است.

چرا که عدم عضویت در اتحادیه و عدم دریافت پروانه کسب به ضرر واحدهای صنفی است. زیرا تمام واحدهای صنفی که به عرضه مستقیم کالا به مصرف‌کننده می‌پردازند باید پروانه کسب داشته باشند، در غیر این‌صورت از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود. صباغ عضو سابق سازمان نظام صنفی نیز گفت: داشتن پروانه کسب در کتاب قانون نظام صنفی رایانه‌ای آمده است. چطور ممکن است این سازمان اعضای صنف را برای عدم دریافت پروانه تشویق کند؟آزاد افزود: به طور کلی این طور به نظر می‌رسد، که سازمان نظام صنفی توصیه‌هایی به این صنف کرده است که متاسفانه این صنف برداشت اشتباه از آن کرده است.

وی افزود: با وجودی که اصلا از متن نامه‌ای که ۷۰۰نفر از اعضای صنف رایانه آن را امضا کرده‌اند خبر ندارم با نفس عمل جداسازی صنف رایانه از اتحادیه ماشین‌های اداری مخالفم.

آزاد گفت: از طرفی اگر آنها قصد داشتند اتحادیه جدا تشکیل دهند باید به اتحادیه مراجعه می‌کردند و درخواست خود را اعلام می‌کردند، نه اینکه تومار بنویسند و ...

آزاد در خاتمه گفت: بحث جداسازی اتحادیه بحثی بیهوده است و اصلا توصیه شده است که اتحادیه‌ها در هم ادغام شوند و تعدادش کم شود.

قانون نظام صنفی هم مجامع امور صنفی را درهم ادغام کرده است.

آزاد در بخش دیگری از سخنانش در مورد تغییر تعرفه خدمات ماشین‌های اداری گفت: از سال ۸۵ درخواست کردیم که نرخ تعرفه تعمیرات نوت‌بوک و ... تغییر کند. تلاش‌هایی نیز در این زمینه کرده‌ایم و فعلا نتیجه تلاش‌هایمان به کمیسیون نرخ‌گذاری مجمع امور صنفی رسیده است.

به گفته وی به احتمال زیاد از سال ۸۸ تعرفه‌های خدماتی نوین رایانه ارائه می‌شوند و اتحادیه راسا این نرخ‌ها را اعلام می‌کند.