رونق در بازار دوربین‌های خانگی از اسفندماه

بازار دیجیتال- با وجودی که برخی از کارشناسان معتقدند ورود گوشی‌های موبایل مجهز به دوربین‌های با کیفیت بازار دوربین‌های عکاسی را، به ویژه دوربین‌های خانگی را راکد کرده است، اما فعالان بازار در بازار داخلی از رونق بازار این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های سری نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای خبر می‌دهند. به گفته سامان معصومی، یکی از فعالان بازار دوربین‌های دیجیتال، این درست است که به دلیل نوسانات نرخ ارز از میزان تقاضا برای دوربین تا حدودی کاسته شده است، اما نمی‌توان گفت عرضه گوشی‌های موبایل مجهز به دوربین‌های با کیفیت بازار دوربین‌های عکاسی خانگی را به رکود کشانده است. به گفته وی، در حال حاضر خرید یک دوربین عکاسی خانگی با کیفیت مطلوب با صرف مبلغی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان امکان‌پذیر است.اما برای خرید گوشی موبایلی که دارای دوربین با کیفیتی باشد باید مبلغی بیش از ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

محمد مشایخی یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: خرید دوربین‌های عکاسی بستگی به فصول مختلف سال دارد. به عنوان مثال اواخر اسفندماه، فصل تابستان از دوران رونق بازار دوربین‌های عکاسی خانگی و نیمه‌حرفه‌ای هستند. دوربین‌های حرفه‌ای هم که فصل خاصی برای رونق ندارند، چرا که این دوربین‌ها کاربران خاصی دارند و هر گاه محصول جدید به بازار عرضه شود کاربران این دوربین‌ها برای خرید اقدام می‌کنند.

فعالان بازار همچنین می‌گویند، طی مدت اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز، برخی از برندها مانند کانن و... قیمت‌ها را در حدود ده درصد افزایش دادند، اما گروهی مانند سونی از افزایش قیمت‌ها خودداری کردند، با این حال به دلیل جو روانی حاکم بر بازار گروهی با تصور اینکه در روزهای آینده با کاهش نرخ دلار این کالاها را ارزان‌تر می‌خرند از خرید خودداری می‌کنند.

فعالان بازار همچنین در مورد رده بندی برندها در بازار دوربین‌های عکاسی می‌گویند، در حال حاضر برندهای کانن و نیکون از برندهای پرفروش و پرمخاطب در زمینه دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای است و برندهای کانن، سونی، سامسونگ از برندهای پرفروش دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و خانگی هستند.

عباس مقیمی یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید: مانند سابق رقابت در بازار دوربین‌های حرفه‌ای (SLR) بین دو برند کانن و نیکون است و در بازار دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و خانگی هم رقابت بین برندهای کانن، سونی، سامسونگ و... است و سایر برندها نیز پس از این برندها حضور دارند. وی افزود: برندهای سونی، سامسونگ، فوجی و... این اواخر اقدام به عرضه دوربین‌های خانگی ارزان قیمتی با رنگ‌های متنوع کرده‌اند تا به این ترتیب کاربران خانگی خود را حفظ کنند.به عبارتی می‌توان گفت، در حال حاضر در زمینه تولید دوربین‌های خانگی ارزان قیمت رقابت بین شرکت‌های تولیدکننده آغاز شده است.

فعالان بازار می‌گویند، پیش‌بینی می‌شود از اوایل اسفندماه بازار خرید و فروش دوربین‌های عکاسی، به ویژه دوربین‌های عکاسی خانگی رونق گیرد و به همین دلیل شرکت‌های واردکننده در حال واردات مدل‌های ارزان‌قیمت هستند.