گزارش‌های ۲ موسسه امنیت انفورماتیک نشان می‌دهند که برای مالکان تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند آندروید سال ۲۰۱۲ سالی ویروسی خواهد بود. بررسی‌های ۲ موسسه امنیت انفورماتیکی «ترند میکرو» و «مک آفی»، سال ۲۰۱۲ را با یک رشد قابل توجه در توسعه برنامه‌های مخربی که سیستم‌عامل‌های موبایل و در راس همه سیستم‌عامل آندروید گوگل را مورد هجوم قرار می‌دهند پیش‌بینی می‌کنند.با افزایش رو به رشد افرادی که دستگاه‌های موبایل را برای جست‌وجو در اینترنت انتخاب می‌کنند طبیعی است که هکرها و سازندگان برنامه‌های مخرب نیز با ایجاد ویروس‌های سازگار با این دستگاه‌ها از این رفتار کاربران سوءاستفاده کنند.

«ترند میکرو» در پیش‌بینی وقایعی که کاربران دستگاه‌های موبایل را در سال ۲۰۱۲ تهدید می‌کنند، نشان می‌دهد به دلیل اینکه توزیع برنامه‌های جانبی روی سکوی «آندروید» برپایه سیستم منابع باز است، بنابراین دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل گوگل اولین قربانیان این حملات مخرب هستند. این درحالی است که دستگاه‌های برپایه سیستم‌عامل iOS که نسبتا بسته هستند با احتمال کمتری مواجهند که با این حملات روبه‌رو شوند. هرچند این به معنی ایمنی کامل دستگاه‌های اپل در مقابل حمله ویروس‌ها و برنامه‌های مخرب احتمالی نیست. انواع حملاتی که به سمت سکوهای آندروید انجام می‌شود شامل سرقت رمزعبور، اطلاعات کارت‌های اعتباری و حساب‌های جاری است. به عقیده موسسه امنیت انفورماتیکی «مک آفی»، به دلیل اینکه هنوز بسیاری از کاربران به استفاده از «آنتی ویروس» در تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها اعتقاد ندارند، در سال ۲۰۱۲ و همزمان با رشد استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها نسبت به رایانه‌های شخصی قدیمی و نت‌بوک‌ها باید منتظر حملات مخرب بیشتری در دستگاه‌های موبایل بود.

مهم‌ترین کار ویروس‌های سیستم‌های موبایل، مثل عملکردهای گذشته این برنامه‌های مخرب، سرقت اطلاعات حساس به ویژه رمز عبور و رمزهای بانکی است.برپایه گزارش «مک آفی»، در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ برنامه‌های جانبی مخربی که به سیستم‌عامل آندروید آسیب زدند نسبت به سه ماهه دوم با یک خیز ۳۷ درصدی و افزایش ۷۶ درصدی نسبت به سه ماهه اول همراه بودند و در تمام طول این سال، «مک آفی» به رکورد ۷۵ میلیون نمونه برنامه مخرب شناسایی شده دست یافت.

از دیگر ویروس‌های که دستگاه‌های موبایل را تهدید می‌کنند می‌توان به سرقت پول مجازی که در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند اشاره کرد.

درحقیقت رشد ورود به شبکه‌های اجتماعی از طریق تلفن‌های همراه و تبلت‌ها یکی از عواملی است که منجر به بروز این خطر می‌شود، به طوری‌که برپایه تحقیقات شرکت انفورماتیکی Enders Analysis در دسامبر گذشته ۳۰۰ میلیون کاربر فیس‌بوک از تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها وارد این شبکه اجتماعی شدند و ۷۰ درصد از کسانی که یک تلفن همراه هوشمند دارند برای ورود به این شبکه اجتماعی از برنامه‌های جانبی استفاده می‌کنند.

همچنین اطلاعاتی که چهار ماه قبل توسط G Data Security Labs منتشر شد نشان می‌داد که درصد برنامه‌های مخرب برای تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها در نیمه نخست سال ۲۰۱۱ در حدود ۱۴۰ درصد افزایش یافته است.کارشناسان این موسسه انفورماتیکی مشاهده کردند که اسب‌های تراوا (تروجان‌ها) تقریبا بیشترین برنامه‌های مخرب را تشکیل می‌دهند و بسیاری از این تروجان‌ها برای ارسال هرزنامه یا سایر فعالیت‌های جنایتکارانه زیرگروه اصطلاح eCrime (جنایت الکترونیک) طراحی شده‌اند.