مایکروسافت که در دنیای گوشی‌های هوشمند رقابت سختی را با گوگل و اپل آغاز کرده است، اعلام کرد که نسخه Mango سیستم‌عامل خود را در چند هفته آینده وارد بازار می‌کند. بازار جهانی گوشی‌های هوشمند هم‌اکنون در اختیار شرکت‌های اپل و گوگل است که این دو شرکت در مجموع نیمی از این بازار را در اختیار دارند. شرکت مایکروسافت که در حوزه با سرعت کمتری حرکت کرده است، با نشان دادن عکس‌العمل در چند ماه گذشته می‌کوشد محبوبیت خود را نزد کاربران جهانی افزایش دهد و سهم بیشتری از بازار جهانی را به دست آورد.

با این وجود، برخی کارشناسان بر این باورند که مایکروسافت برای تصاحب بخش قابل ملاحظه‌ای از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند زمان زیادی پیش‌رو دارد. این در حالی است که از زمان مطرح شدن واگذاری شرکت موتورولا به گوگل و احتمال تولید بخش سخت‌افزاری گوشی‌ها توسط شرکت گوگل، نگرانی برای پررنگ‌تر شدن حضور مایکروسافت در بازار جهانی تلفن‌همراه افزایش یافته است.

«اندرو لیز» مدیر مرکز تولید سیستم‌عامل ویندوز فون در شرکت مایکروسافت گفت: «ما شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان بخش سخت‌افزاری گوشی از آنچه که گوگل در حال انجام آن است بسیار نگران هستند. من بر این باورم هر یک از بازیگران این عرصه می‌توانند عاملی برای نگرانی محسوب شوند».

تحلیلگران بازار همچنین بر این باورند که شرکت RIM تولیدکننده گوشی‌های هوشمند بلک‌بری به دنبال مشکلاتی که در چند هفته اخیر با آن مواجه شده است به پررنگ‌تر شدن حضور مایکروسافت در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند کمک خواهد کرد.