عبور محصولات دیجیتال شخصی از کامپیوترها

بازار دیجیتال- شاید هیچ پدیده‌ای به اندازه اینترنت نتوانسته چنین تحول عظیمی را در صنعت تکنولوژی ایجاد کند. در واقع اینترنت و دستگاه‌هایی که این روزها به راحتی به شبکه وب‌جهانی متصل می‌شوند، یکی از مهم‌ترین عوامل رشد در این صنعت محسوب می‌شوند. حتی آمار و تحقیقات اخیر هم نشان می‌دهند که محصولات دیجیتال با امکان اتصال به اینترنت به تدریج محبوبیتی بیش از کامپیوترهای شخصی در میان کاربران سرتاسر جهان پیدا خواهند کرد. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که صادرات دستگاه‌های دیجیتال با امکان اتصال به اینترنت تا دو سال آینده از صادرات کامپیوترهای شخصی که امکان اتصال به اینترنت از روش‌های قدیمی را برای کاربران فراهم می‌آورند، بالاتر رفته و می‌گذرد. کارشناسان این موسسه پیش‌بینی کرده‌اند که این اتفاق برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ رخ خواهد داد. به این ترتیب انتظار می‌رود صادرات دستگاه‌هایی مانند کنسول‌های بازی کامپیوتری، تلویزیون‌های اینترنتی، تبلت‌ها، موبایل‌های هوشمند و Blu-ray پلیرهاتا سال ۲۰۱۳ به ۶/۵۰۳ میلیون دستگاه برسد در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۰ برابر ۱۶۱ میلیون دستگاه بوده است.

اما در مقابل پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که صادرات کامپیوترهای شخصی تا سال ۲۰۱۴ به ۳/۲۵۲ میلیون دستگاه می‌رسد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۰ برابر ۳/۲۲۲ میلیون دستگاه بوده است. تا سال ۲۰۱۵ چیزی در حدود ۷۸۱ میلیون دستگاه دیجیتال مبتنی بر اینترنت به سرتاسر جهان صادر می‌شود، اما در مقابل حجم صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در همین زمان به ۴۷۹ میلیون دستگاه خواهد رسید. «جردن سلبورن» یکی از تحلیلگران موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «دستگاه‌های دیجیتال شخصی با امکان اتصال به اینترنت به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین ابزارهای زندگی دیجیتالی مدرن هستند تا کاربران با استفاده از آنها محتوای اینترنتی مانند فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، موسیقی و غیره را به خانه‌هایشان بیاورند.»

در میان این دستگاه‌های دیجیتال شخصی با امکان اتصال به اینترنت اما تبلت‌ها بیشترین سهم رشد را به خودشان اختصاص می‌دهند که این رشد بیش از هر چیزی به دنبال تقاضا و فروش قابل توجه تبلت محبوب iPad رخ خواهد داد. بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۰ برترین و پر طرفدارترین محصولات دیجیتال شخصی با قابلیت اتصال به اینترنت کنسول‌های بازی کامپیوتری بوده‌اند که صادراتی برابر ۵/۵۰ میلیون دستگاه داشته‌اند.

بعد از این محصولات، تلویزیون‌ها با صادرات ۴۰ میلیون دستگاهی قرار دارند. اما امسال انتظار می‌رود قرعه پر طرفدارترین محصولات دیجیتال شخصی با قابلیت اتصال به اینترنت به نام تبلت‌ها بیفتد و تا آخر سال صادراتی برابر ۹/۶۱ میلیون دستگاه را به ثبت برسانند که این رقم تا ۲۱۴ درصد بیشتر از صادرات ۷/۱۹ میلیون دستگاهی این محصولات در سال میلادی گذشته خواهد بود.