فناپ ادعاهای گروه هکری درباره نرم‌افزار «به‌نما» را رد کرد

در هفته اخیر، برخی کاربران فضای مجازی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی، به نقل از یک گروه هکری، ادعاهایی را پیرامون نرم‌افزار به‌نمای شرکت فناپ و دست یافتن به اطلاعات شماری از کاربران منتشر کردند. حالا روابط‌عمومی فناپ این موضوع را با انتشار بیانیه‌ای، این ادعاها را رد کرده است.

در شفاف‌سازی فناپ پیرامون آنچه از سوی این رسانه‌ها مطرح شده آمده است: «ادعای مطرح‌شده درباره حمله هکری به نرم‌افزار «به‌نما» صحیح نبوده و صرفا بخشی از اطلاعات لاگ‌های نرم‌افزار و فایل‌های داکر با اتصال به اینترنت برای مدتی در دسترس قرار گرفته است.» فناپ تاکید کرده که این اطلاعات بسیار کم‌اهمیت و صرفا حاوی مشخصات عمومی نرم‌افزار بوده و اطلاعاتی از کاربران این محصول در این فایل‌ها وجود نداشته است. در این بیانیه تصریح شده است: «به‌نما یک محصول نرم‌افزاری برای نظارت تصویری در مکان‌های اداری، فروشگاه‌ها، مجتمع‌ها و... و کنترل تردد کارمندان برای ثبت زمان ورود و خروج یا دسترسی به بخش‌های داخلی یک سازمان کوچک و متوسط است که امکان محاسبه زمان حضور کارکنان در شرکت‌ها را به عنوان جایگزینی برای شیوه‌های قدیمی‌تر ثبت تردد با کارت یا اثرانگشت و مبتنی بر نرم‌افزارهای متن‌باز (Open Source) فراهم کرده و صرفا استفاده شرکتی دارد. این نرم‌افزار فقط توانایی شناخت چهره‌هایی را دارد که از قبل با حضور و رضایت شخص، به دستگاه معرفی شده باشد‌(مشابه آنچه در ثبت اثر انگشت در این دستگاه‌ها وجود دارد).»

در ادامه این بیانیه آمده است: «بنابراین این سیستم‌ها اصلا امکان شناسایی چهره‌های دیگر را ندارند و ادعای استفاده از این محصول برای تشخیص هویت شهروندان کذب محض است. لازم به ذکر است این محصول به شکل محدود و برای برخی نیازمندی‌های درون سازمانی طراحی شده و در اختیار سازمان‌های خارج از گروه فناپ قرار نگرفته و برای مقاصد تشخیص هویت در ابعاد گسترده عمومی طراحی نشده است. نرم‌افزار پلاک‌خوان خودرو نیز برای مقاصد ترافیکی و پارکینگ‌ها طراحی شده و اساسا به لحاظ فنی امکان استفاده دیگری از آنها وجود ندارد. در حال حاضر فناپ چنین خدمتی به هیچ سازمانی ارائه نمی‌دهد.» این شرکت ضمن تاکید بر لزوم رعایت حقوق شهروندان، هرگونه ادعایی در خصوص استفاده از محصولات فوق برای نظارت عمومی یا نقض حریم خصوصی را اکیدا مردود می‌داند.