مرکز ملی فضای مجازی ملزم به تنظیم‌گری پلتفرم‌ها شد

محسن زنگنه در تشریح جلسه عصر کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه و مصوبات این کمیسیون در رابطه با فضای مجازی گفت: مستحضرید که سکوهای فعال در حوزه فضای مجازی متولی خاصی ندارند و تا حدی نابسامان هستند. از این رو کمیسیون دو الی سه ماده را در این بخش به تصویب رساند تا یک نوع نظم‌بخشی به فعالیت سکوهای فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال داده شود.

وی تاکید کرد: پیرو مصوبه کمیسیون تلفیق، مرکز ملی فضای مجازی ملزم شد سند سیاست‌ها و الزامات تنظیم‌گری سکوهای فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال را ظرف سه ماه تصویب کند و به تصویب شورای ملی فضای مجازی برساند. بعد از تصویب این سند همه تنظیم‌گران بخشی و سکوهای فضای مجازی (پلتفرم‌ها) مکلف می‌شوند این سند را رعایت کنند. زنگنه ادامه داد: هرگونه مسدودسازی و پالایش این سکوها تنها بر عهده مرکز ملی فضای مجازی گذاشته شده تا ما دیگر شاهد این نباشیم که دستگاه‌های مختلف بخواهند تصمیماتی را خلاف این سند بگیرند.

وی بیان کرد: همچنین کمیسیون تصویب کرد که فرماندهی امنیت فضای مجازی و راهبری آن بر عهده مرکز ملی فضای مجازی باشد. براساس سند فوق باید نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی توسط مرکز ملی فضای مجازی تهیه شود.