گشایش شعبه شورای حل اختلاف ویژه پرونده‌های حوزه فاوا در نصر تهران

او ادامه داد: «ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از فرصت‌های خیلی خوب این است که با حمایت شورای حل اختلاف و دادگستری استان تهران، موضوع حل اختلاف را با حمایت این دوستان و با حضور افراد مجرب و باسابقه‌ای که در صنف حضور دارند، مدیریت کنیم. بسیاری از مجموعه‌ها برای حل اختلافات خود به قوه‌قضائیه مراجعه می‌کنند؛ داشتن یک هیات حل اختلاف تخصصی، می‌تواند به حل اختلافات به صورتی که رضایت طرفین حاصل شود کمک کند و همچنین احکام صادر شده هم در این صورت متقن است.»

اسلامی تاکید کرد: «نمی‌توان مانع بروز اختلافات شد، اما می‌توان برای حل آنها در چارچوب قانونی تلاش کرد. به صورتی که خود اعضای صنف هم در صدور رای نهایی تصمیم‌گیر باشند.»

در ادامه این مراسم رضا باقری‌اصل، معاون امور پارلمانی و استانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اظهار خرسندی از گشایش این دفتر برای خدمت به ذی‌نفعان صنف، گفت: «سازمان نظام صنفی باید بتواند قابلیت‌های پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از اختلافات داشته باشد. نظام صنفی با وجود نهاد حل اختلاف، در همان بدنه‌ای که تعاریف صنفی و فناوری وجود دارد، می‌تواند مانع ارجاع این پرونده‌ها به محاکم قضایی شود.»

او گفت: «به‌طور طبیعی راه‌اندازی نهادهای حل اختلاف، میزان هزینه‌ها را کاهش و زمان دادرسی را کوتاه‌تر می‌کند. همچنین امکان دارد ورود تخصصی‌تر به مباحثی که شاید پیچیدگی‌های خیلی فنی داشته باشد و خود آن موجب اطاله دادرسی ‌شود، همین ابتدای وجود اختلاف، بتواند حل‌وفصل شود.»

ابوالقاسم قربانیان، معاون قضایی شورای حل اختلاف استان تهران نیز در این نشست گفت: «شورای حل اختلاف امور صنفی در مجتمع شهید قاسم سلیمانی مستقر است. موارد صنفی، مهندسی، اتحادیه‌ها و بازاری‌ها در این مجتمع اقامه دعوا می‌کنند. این مجتمع ۸ شعبه رایی دارد. تا کنون بیش از ۵۰ شعبه صنفی و درون اتحادیه‌ها در آنجا مستقر هستند. روش و برنامه ما در گزیش و راه‌اندازی این شعب هم این‌گونه بوده که افراد خارج از صنف را به کار نگرفته‌ایم. به باور ما باید افراد از جنس همان صنف باشند چون آنها به جنبه‌های تاریک موضوع اشراف دارند و بهتر می‌توانند به حل موضوع کمک و طرفین دعوا را توجیه کنند.»