این گزارش نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیکی ایران - دیجی‌کالا - چگونه بین تنگنای تحریم‌ها و روابط تیره غرب و ایران از داخل و خارج تحت فشار قرار گرفته است. به گزارش روزنامه ‌FD‌(فایننشال دیلی هلند)، یک گروه سرمایه‌گذار اروپایی متشکل از خانواده میلیاردر بلژیکی اسپولبرگ (De Spoelberch)، چند صد میلیون یورو در رقیب منطقه‌ای آمازون در ایران - دیجی‌کالا - سرمایه‌گذاری کرده است. به گزارش این روزنامه، در حالی که سرمایه‌گذاران غربی از ریسک سرمایه‌گذاری در کشوری همچون ایران پرهیز می‌کنند، گروهی از سرمایه‌گذاران اروپایی که یکی از آنها صندوق سرمایه‌گذاری ثروتمندترین خانواده بلژیکی است که سهامدار عمده شرکت AB InBev نیز هستند، در کشور هلند شرکتی به ثبت رساندند که از فرصت طلایی سرمایه‌گذاری در ایران بهره‌مند شوند.

 آنها رقمی در حدود ۲۷۰ میلیون یورو را در صنعت نوپای تکنولوژی ایران در سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری کردند. براساس تحقیقات این روزنامه در حالی که ایران تحت تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار دارد، سرمایه‌گذاری اروپایی با رعایت تحریم‌ها اگرچه دشوار ولی همچنان ممکن است. فایننشال دیلی نوشته است به سختی توانسته به مدارکی دال بر انتقال سرمایه از هلند به ایران دست پیدا کند. شرکت IIIC یک استثنا است که در استارت‌آپ‌های ایران سرمایه‌گذاری کرده که منجر به ایجاد بیش از ۱۰ هزار شغل شده است.

 به گزارش این روزنامه یکی از افراد موثر در سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، کارآفرینی ایرانی با تابعیت بریتانیا به نام سعید رحمانی خضری است که سال‌ها پیش از آن به غرب مهاجرت کرده بود و موسس چندین استارت‌آپ است. او در سال ۲۰۱۱، درست در زمانی که مذاکرات اتمی ایران با قدرت‌های خارجی در جریان بود، به ایران سفر کرد. رحمانی در آن سال‌ها یکی از مدیران ارشد شرکت نسپرس (Naspers) بود. نسپرس یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری متعلق به آفریقای‌جنوبی است که در شرکت‌های تکنولوژی سراسر دنیا‌[همچون تنسنت چین، مالک وی‌چت] سرمایه‌گذاری کرده است.

در آن دوران به دلایل شرایط تحریم و بالا گرفتن تنش‌های سیاسی ایران و غرب، نسپرس با وجود تحقیقاتش جرات سرمایه‌گذاری در ایران را پیدا نمی‌کند. رحمانی شخصا شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه «سرآوا» را به کمک سرمایه‌گذاران ایرانی تاسیس می‌کند تا در استارت‌آپ‌های تکنولوژی‌محور کشور سرمایه‌گذاری کند. سعید رحمانی شخصا تلاش می‌کند و سرمایه‌گذاران مجرب اروپایی را به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های ایرانی دعوت می‌کند. یکی از آن سرمایه‌گذاران، صندوق سرمایه‌گذاری ورلینوست (Verlinvest fund) متعلق به خانواده ثروتمند بلژیکی اسپولبرگ‌(Spoelberch) است. سرمایه‌گذارانی از بلژیک در کنار صندوق سهامی عام سوئدی پامگرنت‌(Pomegranate) و کارآفرینی هلندی به نام آرین بکر (Arjan Bakker) که موسس بزرگ‌ترین پلتفرم مارکت‌پلیس لهستان است، سرمایه‌گذاری کردند. گروهی از سرمایه‌گذاران مستقر در لندن نیز در این سرمایه‌گذاری مشارکت کردند. به گزارش این روزنامه به گفته یکی از سرمایه‌گذاران، دیجی‌کالا برای افشای اطلاعات کاربرانش تحت فشار است، اما تاکنون چنین اقدامی انجام نداده است. تلاش‌های سرآوا به‌منظور عرضه اولیه سهام (IPO) دیجی‌کالا و سایر شرکت‌های پرتفوی خود در بازار سهام، به نتیجه نرسیده‌است. در ۲۴ آوریل ۲۰۱۸(۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) حتی به دفتر سرآوا حمله و سرورها و مدارک شرکت ضبط شد که کماکان علت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مجموعه این رخدادها دلیلی به‌منظور تغییر ساختار سهامداری سرمایه‌گذاران می‌شود. سهامداران ایرانی سهام خود را با سرمایه‌گذاران IIIC در سرآوا مبادله می‌کنند. با این اقدام اروپایی‌ها از طریق IIIC به‌طور مستقیم در دیجی‌کالا سهامدار می‌شوند. با تجدید ساختاری که در سال ۲۰۱۹ تکمیل می‌شود، آنها امیدوارند که سرمایه‌گذاری‌ها از تشدید احتمالی تحریم‌های اروپا در امان بماند.

این روزنامه بیان می‌کند که براساس اعلام برخی منابع، رحمانی نیز از تهران به لندن رفته است و در گفت‌وگوی خود با این رسانه مدعی شده است که به جاسوسی برای دولت‌های غربی متهم شده، اتهامی که وی صریحا آن را تکذیب می‌کند. از آنجا که سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران حساس و زیر ذره‌بین است، یکی از سرمایه‌گذاران IIIC به نام ورلینوست  (Verlinvest) بلژیکی پیش‌تر آن را علنی نکرده است. ضمن بررسی‌های بیشتر این روزنامه، گزارش‌های سالانه ورلینوست تنها مشارکت آن در IIIC را از طریق شرکت کوفینترا (Cofintra) در سال ۲۰۲۰ میلادی بیان می‌کند، اما توضیح بیشتری یا اشاره به ایران در گزارش نیامده است. منابع متعددی می‌گویند که در سال ۲۰۲۳ به دلیل شرایط سیاسی ایران برای این سهام خریداری وجود ندارد. یکی از دست‌اندرکاران ابتدایی این سرمایه‌گذاری می‌گوید: «با این حال شما همچنان امیدوار هستید که روزی برسد که درهای ایران دوباره باز شود.» به اعتقاد او دیجی‌کالا فانوسی در دنیای فناوری ایران بود؛ فانوسی که می‌تواند دوباره نورانی شود.