تخصیص اعتبار به واردکنندگان سخت‌افزار

دنیای اقتصاد: به‌زودی قرار است یک خط اعتباری خاص بودجه‌ای به تولیدی‌های واردکننده مواد اولیه در صنف رایانه اختصاص یابد. تولیدکنندگان سخت‌افزار معتقدند بودجه و اعتبارات برای راه‌اندازی خط تولید یکی از چالش‌های جدی در بازار رایانه محسوب می‌شود. همین مساله باعث شد تا در چند ماه گذشته دولت برای رونق تولید در کارگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک، تسهیلاتی را با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان در نظر بگیرد تا این تولیدی‌ها با استفاده از این وام‌ها، از رکود عبور کنند. حالا آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد تا ۱۴ مهر ۵۷ هزار و ۳۰۸ واحد در این طرح ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، ۴۵ هزار و ۲۶۰ واحد «تولیدی» بوده‌اند.

از همین رو اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران هم به تازگی اعلام کرده که امکان تخصیص خط اعتباری ویژه‌ای به واحدهای تولیدی واردکننده مواد اولیه با مبلغی معین برای هر استان فراهم شده است. براساس اعلام اتحادیه رایانه طبق ابلاغ نامه‌ معاون امور صنایع سازمان و دستورالعمل تخصیص خط اعتباری یوزانس، واحدهای تولیدی واردکننده مواد اولیه می‌توانند از این امکان استفاده کنند. هرچند از میزان دقیق این اعتبارات برای هر تولیدکننده اطلاعاتی در دست نیست و همچنین اعلام شده واحدهای تولیدی برای استفاده از تسهیلات فوق باید تاییدیه اتاق بازرگانی ایران را دریافت کنند و پس از اخذ این تاییدیه است که متقاضی به بانک عامل معرفی می‌شود. همچنین در این اطلاعیه اعلام شده که برای تخصیص اعتبارات به هر استان سقف اعتباری مشخصی در نظر گرفته شده است.

در همین زمینه منوچهر زند در گفت‌و گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید که قرار بود از ۱۶هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی دولت برای راه‌اندازی و حمایت از واحدهای تولیدی کوچک ۶ هزار میلیارد تومان به اصناف در راستای حمایت از تولید و شرکت‌های کوچک و مونتاژکننده اختصاص یابد که هنوز رقم دقیق این اعتبار به صنف رایانه مشخص نیست. زند می‌گوید که در صنف رایانه بسیاری از فعالان مشغول مونتاژ هستند و تولید داخلی به ندرت دیده می‌شود و مجموع این فعالان هم درصد کمی از کل بازار را شامل می‌شود. او ادامه می‌دهد:« هرچند که برای دریافت این اعتبارات متقاضی قابل توجهی وجود دارد اما به نظر می‌رسد بهترین روش حمایت از تولید ارائه تسهیلاتی است که با مدت بازپرداخت بالا و درصد سود کم به تولیدکننده اختصاص می‌یابد تا به کمک این اعتبارات متقاضیان بتوانند به نقطه سوددهی برسند و در چند سال بعد رشد خوبی را هم تجربه کنند.»