ایسنا: رئیس امور موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه حسابرسی برای تمام شرکت‌های دانش‌بنیان مفید است، گفت: به شرکت‌هایی که فروش آنها کمتر از یک میلیارد تومان باشد، کمک هزینه تشویقی حسابرسی پرداخت خواهد شد.

محمد صاحبکار خراسانی هدف از قوانین مرتبط با مالیات شرکت‌های دانش بنیان را رشد این شرکت‌ها دانست و افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به مسائل مالی غافل هستند و به آن توجهی ندارند. از این رو اغلب این شرکت‌ها مشکلاتی در زمینه بیمه و حسابداری دارند. وی با تاکید بر اینکه افراد متخصص در حوزه فنی الزاما مسلط به مسائل مالی نیستند، اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان داد شرکت‌هایی که به مسائل بیمه و حسابداری کم‌توجه بوده‌اند، با آسیب‌های زیادی مواجه هستند. صاحبکار بیمه، مالیات، میزان سود و زیان و قیمت تمام شده کالا را از جمله مسائل مطرح در شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و یادآور شد: تعیین قیمت تمام شده کالا نیاز به محاسبات تخصصی حسابداری دارد.

صاحبکار با بیان اینکه امور حسابداری شرکت‌ها از طریق نرم‌افزارهای حرفه‌ای صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌ها از افراد متخصص در حوزه حسابداری دعوت به همکاری کرده‌اند؛ ولی نرم‌افزارهای حرفه‌ای در اختیار ندارند. وی افزود: به منظور تقویت اسناد و فاکتورهای شرکت‎ها روی سامانه «دانش‌بنیان» نرم‌افزارهای حرفه‌ای حسابداری را قرار دادیم و شرکت‌ها می‌توانند با تخفیفات در نظر گرفته شده، این نرم‌افزارها را خریداری کنند. این خدمت متفاوت از مشاوره‌های حسابداری است که از سوی افراد متخصص ارائه می‌شود. صاحبکار معافیت‌های مالیاتی را مهم‌ترین تسهیلات معاونت علمی‌فناوری ریاست‌جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و افزود: بر این اساس تا پایان سال مالی ۹۲ تعداد ۴۰ شرکت، تا پایان سال مالی ۹۳ تعداد ۱۳۰۰ شرکت و تا پایان سال مالی ۹۴ تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ شرکت به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند.