دنیای اقتصاد: پوشیدنی‌های هوشمند همچنان پدیده‌های محبوب و پرطرفدار بازار دیجیتال هستند و هر روز بیشتر جای خودشان را در دل کاربران این بازار باز می‌کنند. درست به همین دلیل هم هست که بازار این محصولات به تدریج رونق گرفته و انتظار می‌رود همچنان تقاضا در آن بالا باشد. بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه هم نشان می‌دهد که ترکیبی از عرضه محصولات جدید، کاهش قیمت و تقاضای بالا برای ابزارهای پوشیدنی بازار این محصولات را در فصل اول سال ۲۰۱۶ تحت تاثیر قرار داده‌اند.

به این ترتیب IDC اعلام کرده است که مجموع صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی در این فصل به ۷/ ۱۹ میلیون دستگاه رسیده است که این میزان در مقایسه با صادرات جهانی ۸/ ۱۱ میلیون دستگاهی این بازار در فصل اول سال ۲۰۱۵، رشد سالانه ۲/ ۶۷ درصدی را به ثبت می‌رساند. نتایج اولین فصل سال جاری میلادی برای بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی نشان از علاقه و تمایل کاربران به استفاده از دستبندهای تناسب اندام و ساعت‌های هوشمند دارد که به سرعت در مدل‌های متنوع روانه بازار می‌شوند. حالا ابزارهای پوشیدنی کم کم حضور و نفوذشان در زندگی روزمره را گسترش داده و دیگر از اشکال دستبند و ساعت هوشمند فراتر رفته و به پوشاک و کفش‌های هوشمند می‌رسند. این در حالی است که همزمان بعضی استارت‌آپ‌های فعال در این بازار به‌تدریج تعداد کارکنانشان را کاهش می‌دهند و رو به زوال می‌گذارند که اینها نشان از بالا بودن میزان رقابت در این بازار است. «رامون لیاماس» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «خبر خوب این است که بازار ابزارهای پوشیدنی همچنان در حال رشد و گسترش است. این محصولات بیشتر و بیشتر به زندگی روزمره ماه نفوذ می‌کنند و به‌تدریج عملکرد بهتری پیدا می‌کنند. انتظار می‌رود این بازار به خاطر حضور بازیگران و تولیدکنندگان مختلف به بازاری بزرگ و شلوغ تبدیل شود.»

با این همه اما بازار ابزارهای پوشیدنی به‌طور کلی به دو دسته ساعت‌های هوشمند و ابزارهای پوشیدنی پایه (دستگاه‌هایی که اپلیکیشن‌های متفرقه را اجرا نمی‌کنند) تقسیم می‌شود. «جیتش عبرانی» یکی دیگر از تحلیلگران موسسه IDC معتقد است: «ساعت‌های هوشمند سعی دارند با ارائه امکانات مختلف، یک تجربه کامل را برای کاربرانش به همراه بیاورند، درحالی‌که ابزارهای پوشیدنی پایه مانند دستبندهای تناسب اندام یا پوشاک هوشمند یک کاربرد متمرکز دارند و اغلب برای استفاده در موارد خاص عرضه می‌شوند. نباید فکر کرد که ابزارهای پوشیدنی پایه و ساعت‌های هوشمند رقیب یکدیگر هستند. در حال حاضر هر دو این محصول مهم و پرطرفدار هستند. قابلیت‌ها و کاربردهای خاص و منحصربه‌فرد این محصولات باعث می‌شود این محصولات بازار رو به رشدی داشته باشند.»

غلبه ژیائومی بر اپل

بزرگ‌ترین و پرفروش‌‌ترین تولیدکننده بازار ابزارهای پوشیدنی همچنان Fitbit است که راه خودش را با همان شیوه سال گذشته ادامه می‌دهد. معرفی دو محصول جدید Alta و Blaze به صادرات چند میلیون دستگاهی هر کدام از آنها منجر شد تا بخش جدیدی از دستبندهای تناسب اندام مد روز در این بازار ایجاد شود. Xiaomi هم توانست در اولین فصل سال ۲۰۱۶ جایگزین اپل شود و جایگاه دومین تولیدکننده برتر بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی را به خودش اختصاص بدهد. این شرکت با راه‌اندازی خط تولید دستبندهای تناسب اندام ارزان‌قیمت و ساعت‌های هوشمند ویژه کودکان توانست خیلی زود در بازار ابزارهای پوشیدنی رشد کند، البته این شرکت در بازار داخلی چین توانسته موفقیت زیادی به‌دست بیاورد و حالا سعی دارد این موفقیت را به خارج از مرزهای چین هم گسترش دهد. مدیرعامل اپل اما معتقد است که میزان فروش ساعت‌های هوشمند این شرکت مطابق با انتظارات بوده است. با این حال، اما ارقام مربوط به فروش ساعت‌های هوشمند اپل بسیار پایین‌تر از آی‌فون و آی‌پدهای این شرکت است. شاید اپل امیدوار است که این شکاف را با عرضه نسخه بعدی ساعت هوشمندش جبران کند.

رونق پوشیدنی‌های محبوب

رونق پوشیدنی‌های محبوب