رحیم قاسمی *

برگزاری نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی فرصت مناسبی برای بنگاه‌های اقتصادی است که با مشارکت در آن و با مصرف‌کنندگان کالا یاخدمات خود ارتباط برقرار کنید. نمایشگاه محل مناسبی برای تبلیغ و تبادل اطلاعات است. در نمایشگاه‌ها غرفه داران و بازدیدکنندگان با هم معامله کرده و آخرین اطلاعات حوزه فعالیت خود را به دست می‌‌آورند.

هرساله نمایشگاه‌های بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف توسط برگزارکنندگان مختلف در سراسر جهان برگزار می‌‌شود ولی آیا با توجه به هزینه‌های بسیار بالای شرکت در این نمایشگاه‌ها، مشارکت در همه این نمایشگاه‌ها می‌‌تواند ما را به اهداف و برنامه‌های بازاریابی مان نزدیک کند؟!

در این نوشته سعی شده است اقداماتی که لازم است قبل از انتخاب یک نمایشگاه صورت گیرد تا تا نمایشگاه مناسبی را برای مشارکت انتخاب شود مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

۱ - بررسی اطلاعات مربوط به نمایشگاه:

- اگر نمایشگاه برای چندمین بار برگزار می‌‌شود: اندازه آن چقدر است؟ در سال‌های قبل آمار بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان چه میزان بوده است؟

- اگر نمایشگاه برای اولین بار برگزار می‌‌شود: برگزارکننده کیست و از چه سوابق حرفه‌ای برخوردار است؟ یا اینکه برای اولین بار نسبت به برگزاری نمایشگاه اقدام کرده است.

- اطلاع‌رسانی نمایشگاه: برگزار‌کننده نمایشگاه چگونه اطلاع‌رسانی می‌‌کند؟ چه کسانی مخاطب این نمایشگاه هستند و در چه حوزه‌هایی اطلاع‌رسانی می‌‌شود؟

- اطلاعات مربوط به رزرو غرفه:

چه مدتی قبل از برگزاری نمایشگاه می‌‌توان نسبت به رزرو غرفه اقدام کرد؟ آیا غرفه داران می‌‌توانند خود به آرایش و دکوراسیون غرفه‌ها اقدام کنند؟ آیا امکان بازدید از محل برگزاری نمایشگاه وجود دارد؟

- اطلاعات مربوط به فضای نمایشگاه:

طول و عرض و ارتفاع سالن‌های نمایشگاه چقدر است؟ آیا محدودیتی برای پخش موزیک یا تبلیغات صوتی و تصویری وجود دارد؟

۲ - با همکاران صنعتی خود ارتباط برقرار کنند:

- از شرکت‌های رقیب و سایر غرفه داران در خصوص برخی مسائل مانند نحوه سرویس‌دهی، چیدمان فضای غرفه‌ها، کیفیت بازدیدکننده‌ها و غیره تحقیق کنید. همزمان نظر نمایندگان فروش محل را نیز جویا شوید.

۳ - زمان برگزاری نمایشگاه

آیا زمان برگزاری نمایشگاه مصادف با تعطیلات خاص یا رویداد خاصی نیست؟ آیا فصل خاصی برای فروش محصول شما وجود ندارد؟ و اگر وجود دارد آیا زمان برگزاری نمایشگاه برای شما مناسب است؟ آیا امکان فروش مستقیم در نمایشگاه وجود دارد و اگر وجود دارد آیا فرصت کافی برای تولید کالای مورد نیاز برای فروش وجود دارد؟

البته شرکت‌های بزرگ و با تجربه در ابتدای هرسال (با توجه به زمان اعلام شده برای برگزاری نمایشگاه‌ها) برای شرکت در نمایشگاه برنامه‌ریزی کردو پرسنل ویژه‌ای برای این کار در نظر می‌‌گیرند، به غیر از موارد خاص زمان برگزاری نمایشگاه‌ها تغییر نمی‌کند و شرکت‌هایی که برای حضور در نمایشگاه زودتر برنامه‌ریزی کرده باشند بهتر می‌‌توانند برنامه‌های خود را هماهنگ کرده و از برگزاری نمایشگاه‌ها بهره‌برداری موثری داشته باشند. در یادداشت‌های بعدی در خصوص نحوه شرکت در نمایشگاه و غرفه‌داری نیز مطالبی به عرض‌تان خواهد رسید.

* info@rghasemi.com