روزی که طرح اختراع رادیو ثبت شد
در دوم ژوئن سال 1896 مارکونی، طرح اختراع رادیو را در لندن به ثبت رساند. گولیلمو مارکونی در سال ۱۸۷۴ در شهر بولونی ایتالیا به دنیا آمد. خانواده‌ او چنان مرفه بودند که توانستند مربیان خصوصی را برای تعلیم و تربیت او استخدام کنند. مارکونی در سال ۱۸۹۴ هنگامی که فقط بیست سال داشت مطالبی درباره آزمایش‌های انجام شده توسط هنریش هرتز خواند که مبین وجود امواج نامرئی الکترومغناطیسی بود.
او یک سال بعد در پی مطالعه علمی و انجام آزمایش‌های فراوان به این نتیجه رسید که می‌توان بدون استفاده از سیم از این امواج برای فرستادن علائمی به فواصل دوردست بهره گرفت. این امر امکاناتی را برای ارتباطات فراهم می‌کرد که در استفاده از تلگراف با سیم میسر نبود. از جمله اینکه با این روش ارسال پیام‌ها برای کشتی‌های در حال حرکت در دریاها ممکن می‌شد.
در سال ۱۸۹۵ مارکونی موفق شد وسیله لازم برای این کار را بسازد. در سال ۱۸۹۶ مارکونی وسیله مزبور را در انگلستان به نمایش گذاشت و توانست اولین امتیاز انحصاری اختراع خود را دریافت کند. مارکونی سریعا یک شرکت تاسیس کرد و در سال ۱۸۹۸ اولین رادیوگرام (مارکونی گرام) ارسال شد.
سال بعد او توانست پیام‌های بی‌سیم را به آن سوی کانال مانش بفرستد. با اینکه در سال ۱۹۰۰ مهم ترین امتیاز خود را دریافت کرد؛ ولی همچنان به کار خود ادامه داد و برای بهبود و تکمیل اختراعش تلاش کرد. در ۱۹۰۱ او موفق شد یک پیام رادیویی به آن سوی اقیانوس اطلس، از انگلستان به نیوفونلند، بفرستد.
اهمیت این اختراع جدید در یک حادثه غم‌انگیز به خوبی آشکار شد. در سال ۱۹۰۹ کشتی «اس.اس.ریپوبلیک» در تصادفی صدمه دید و غرق شد. از طریق پیام‌های رادیویی کمک خواسته شد و تمام سرنشینان کشتی به جز ۶ نفر نجات یافتند. در همین سال مارکونی به خاطر اختراعش برنده جایزه نوبل شد. در سال بعد مارکونی موفق شد پیام‌های رادیویی را از ایرلند به آرژانتین، یعنی مسافتی بالغ بر شش هزار مایل بفرستد.
تمام این پیام‌ها با روش خط و نقطه (مورس) فرستاده شده بود. او دریافت که صدا را نیز می‌توان به وسیله رادیو منتقل کرد. این طرح در سال ۱۹۱۵ و به هنگام اوجگیری جنگ جهانی اول محقق شد با این حال تولید رادیو در مقیاس تجاری در اوایل دهه ۱۹۲۰ آغاز شد و زندگی انسان معاصر را تغییر داد.
در سال‌های بعد مارکونی تحقیقات مهمی در باب موج کوتاه و مخابرات مایکروویو انجام داد. او در سال ۱۹۳۷ در شهر رم درگذشت.