گروه ترجمه: بنا به گزارش سازمان ملل در سطح ملی، فقرا در برابر بلایای طبیعی آسیب‌پذیرتر هستند. آنها که اغلب در شرایط مخاطره‌آمیز زندگی می‌کنند، در برابر بلایای طبیعی حفاظ چندانی ندارند و به ورطه رنج و درد شدید سقوط می‌کنند. افرادی که کمترین سطح درآمدی را دارند در مناطق خطرناک سکونت می‌کنند و درنتیجه در اثر وقوع بلایای طبیعی به شدت آسیب می‌بینند. هر فاجعه یا شوکی، مانند بحران اقتصادی، بهبود شرایط آنها را دشوارتر می‌کند. در استان آچه اندونزی، ۷/ ۵۳ درصد از قربانیان سونامی اقیانوس هند یا کودکان زیر ۱۰ سال یا سالمندان بالای ۷۰ سال بودند و نزدیک به دو‌سوم کشته‌شدگان و مفقودشدگان زنان و دختران بودند. سریلانکا نیز آمار بالایی از مرگ کودکان و افراد بالای ۵۰ سال را ثبت کرده است. در زمین‌لرزه پاکستان در سال ۲۰۰۵ مدارس بسیاری ویران شد و بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموز کشته شدند. در کامبوج سیل، عامل کاهش تعداد دانش‌آموزان بوده است. به دلیل ویرانی مدارس در اثر سیل یا تبدیل آنها به پناهگاه‌های اضطراری، دانش‌آموزان از رفتن به مدرسه بازماندند. زمین‌لرزه بزرگ شرق ژاپن در سال ۲۰۱۱ به شدت افراد معلول را تحت‌تاثیر قرار داد. نرخ مرگ این افراد در منطقه زلزله‌زده دو‌برابر افراد معمولی بود. در استان ساحلی میاگی ۵/ ۳ درصد از کشته‌شدگان افراد معلول بودند که چهار برابر افراد معمولی بود.

خلاصه ای از ۴۴سال بلایای طبیعی در آسیا

• از سال ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۱۴ بیش از ۲ میلیون نفر در اثر بلایای طبیعی در منطقه آسیا و پاسیفیک جان باختند که ۶/ ۵۶ درصد از تلفات جهانی به‌شمار می‌رود. گرچه زمین‌لرزه و سونامی در این منطقه کمتر روی می‌دهد، اما این دو عامل عمده مرگ‌و‌میرهای ناشی از بلایای طبیعی هستند.

• در این دوره ۶ میلیارد نفر از مردم منطقه آسیا و پاسیفیک تحت‌تاثیر بلایای طبیعی قرار گرفته‌اند که ۶/ ۸۷ درصد از کل افراد متاثر در جهان را تشکیل می‌دهد. سیل و خشکسالی چندان مرگبار نیستند اما زندگی ۵ میلیارد نفر را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند.

• گرچه تعداد بلایای طبیعی به‌طور کلی افزایش یافته است، اما تعداد وقوع سیل و توفان به‌شدت رشد داشته و به متداول‌ترین حادثه طبیعی تبدیل شده است.

• میانگین تعداد تلفات به ازای هر حادثه رو به کاهش است. درصد بلایایی که در آنها بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند از سال ۱۹۷۰ کاهش یافته است.

• طی این ۴۵ سال بلایای طبیعی بیش از ۱۵/ ۱ تریلیون دلار خسارت وارد کرده‌اند. زیان اقتصادی ناشی از زمین‌لرزه، سونامی، سیل و توفان ۸/ ۹۱ درصد از کل زیان اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی بوده است.

• زیان اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی در منطقه آسیا و پاسیفیک از ۵ میلیارد دلار در دهه ۱۹۷۰ به حدود ۷۵ میلیارد دلار در سال‌های اخیر یافته است.

• در منطقه آسیا و پاسیفیک زیان اقتصادی از سال ۱۹۷۰ حدود ۱۵ برابر شده و این در شرایطی است که تولید ناخالص داخلی این منطقه ۵ برابر شده است. این مساله نشان می‌دهد افزایش ترمیم‌پذیری در برابر بلایای طبیعی شرط لازم برای حفاظت از رشد اقتصادی این منطقه است.