گروه تاریخ و اقتصاد: در تاریخ 30 نوامبر 1936 «کریستال پالاس» در لندن دچار آتش‌سوزی شد و این اولین نمایشگاه بزرگ بین‌المللی از بین رفت. این نمایشگاه توسط معمار ویکتوریایی، جوزف پاکستون در هاید پارک لندن ساخته شده بود. این ساختمان با ۷۱۵۰۰ متر مربع زیربنا، بزرگ‌ترین ساختمان ساخته شده تا آن زمان بود. تجلی پیشرفت‌های فنی در ساختمان البته سابقه‌ای پیش از کریستال پالاس دارد. نمایشگاه‌های ملی که در آنها پیشرفت‌های فنی و صنعتی به معرض نمایش گذاشته شود سابقه‌ای دیرین دارند و تقریبا از سال ۱۷۹۸ که میزبان آن پاریس بود، دستاوردهای صنعتی را به نظر بینندگان و مشتاقان می‌رساندند. اما کریستال پالاس نخستین بنایی بود که از ترکیب مصالح آهن و شیشه به وجود آمد. تا پیش از کریستال پالاس در هیچ بنایی چنین حجمی از شیشه استفاده نشده بود.۸۴هزار مترمربع شیشه در این بنا مورد استفاده قرار گرفته بود. همچنین در این ساختمان انواع و اقسام گل‌ها و گیاهان از اقصی نقاط جهان به نمایش گذاشته شده بود. معماران دلایل اهمیت این بنا را چنین دانسته‌اند:
- از قطعات پیش‌ساخته‌ای درست شد که در محل احداث بنا به یکدیگر متصل شدند.
- در ساختن این قصر از مصالح جدید، مانند آهن و شیشه استفاده شده بود- آهن و شیشه‌ای که بعدها محبوب معماران مدرن شد و برخی طرح‌های سبک بسیار جالب از ترکیب آن دو پدید آمد.
- اساس و اسکلت ساختمانی قصر بلورین کاملا در معرض دید بود.
- تناسب اجزا و اتصال پیچ و مهره‌ها و شیشه و آهن به فرهنگ معماری افزوده و بیشتر به آنها توجه شد.
هنگامی که کریستال پالاس آتش گرفت چنان با خاطره مردم عجین شده بود که بیش از صد هزار نفر به تماشای آن رفتند و در میان آنها وینستون چرچیل گفت: «این پایان یک دوران است.» در واقع این یکی از مهم‌ترین آثار دوران مدرن در دنیا بود که خاکستر شد.