ولیعهد؛ مترسک سر جالیز! عبدالله مستوفی (۱۲۵۵ - تهران ۱۳۲۹)

بنابراین حضرت اقدس ولیعهد جز اسم بی‌رسم و مترسک سر جالیز چیز دیگری نبود و حکومت با پیشکار کل و کار مالیه با پیشکار مالیه بود. اسم پیشکار برای متصدی مالیات در چهار ایالت ایران از آذربایجان به ایالت دیگر فارس و خراسان و کرمان سرایت کرده است والا می‌دانیم که در همه‌جا وزیر حاکم یا والی کارهای مالیاتی را هم اداره می‌کرده است. البته در خراسان هم این‌کار در این اواخر معمول شده بود که گذشته از وزیر یک‌نفر پیشکار مالیه هم می‌فرستادند. چنان‌که حاجی‌میرزا محمدرضا مستشار الملک که بعدها به مؤتمن‌السلطنه ملقب شد، چند سالی به سمت پیشکار مالیه در خراسان بود تا وقتی که میرزا عبدالوهاب‌خان آصف‌الدوله به ایالت خراسان منصوب شد و با وزیرش میرزا شفیع‌خان که در همین سفر لقب مستشارالملکی گرفت کار مالیاتی را هم عهده‌دار و پیشکاری مالیه در خراسان ملغی شد.

باری، میرزا حسن‌خان از ١٢٦٩ تا سال١٢٩٦ که بدرود زندگی گفت جز دو سه سالی که در خلال این مدت حاکم قم شد، همواره در آذربایجان به سمت پیشکاری مالیه برقرار بود فقط گاهی برای گذراندن حساب‌های سنواتی خود به تهران می‌آمد و بعد از چندی به محل ماموریت خود برمی‌گشت. به‌همین جهت در تهران خانه بزرگی که درخور او باشد، نداشت فقط در آخر کوچه در بیرونی خانه‌های ما خانه مختصری داشت که هر وقت به تهران می‌آمد در آن منزل اختیار می‌کرد.

از کتاب شرح زندگانی من یا (تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه از آقامحمدخان قاجار تا آخر ناصرالدین‌شاه) نوشته عبدالله مستوفی، انتشارات زوار