تولید داروهای کمیاب از پلاسما توسط شرکت ایرانی

در گام نخست دو داروی آلبومین و ‌ای‌وی‌ای جی در پالایشگاه خون ایران تولید خواهد شد و در فاز بعدی توسعه این شرکت، انواع مهم دیگری از داروهای کمیاب برای بیماران ناشی از حوادث رانندگی و دچار نارسایی و ضعف فرآیندهای انعقاد خون و هموفیلی در خط تولید قرار خواهد گرفت. تکمیل و آماده‌‌‌سازی خط تولید پالایش و پژوهش خون ایران به انتها رسیده و قرار است به زودی مراحل صنعتی شدن تولید داروهای مشتق از پلاسما نیز به عنوان یک دستاورد مهم به پایان برسد. عصر یکشنبه گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌‌‌و متخصصان تولید داروهای مشتق از پلاسما از پالایشگاه خون ایران بازدید کردند. بعد از سال‌ها تلاش و مجاهدت در راستای خودکفایی ملی در عرصه تولید داروهای مشتق از پلاسمای انسانی با تلاش متخصصان داخلی مراسم تکمیل و آماده‌‌‌سازی خط تولید پالایش و پژوهش خون ایران برگزار شد و شرکت‌کنندگان در پایان این مراسم از بخش‌‌‌های مختلف این پالایشگاه بازدید کردند.

در این مراسم محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: اصرار بر اینکه بخش خصوصی توان تولید داروهای مشتق از پلاسما را ندارد، ادعایی بیهوده است و امروز که همه ما شاهد تکمیل و آماده‌‌‌سازی خط تولید پالایش و پژوهش خون برای تولید داروهای کمیاب و حیاتی هستیم، بیانگر این نکته است که همگان وظیفه داریم از این مجموعه دانش‌بنیان تمام‌قد حمایت کرده و حال که فناوری لازم کاملا توسط این عزیزان با بهترین کیفیت بومی ‌‌‌شده، موانع را از سر راهشان برداریم و در آینده شاهد توسعه و افزایش داروهایی مانند آلبومین، ‌ای‌وی‌ای جی، فاکتور ۸ و فاکتور ۹ باشیم که بیماران عزیز و خانواده‌‌‌های آنان به شدت نیازمند این داروها و منتظر هستند.

نجفی‌عرب با یادآوری موضع‌‌‌گیری‌‌‌های اخیر سازمان انتقال خون ایران که دائما در حال سنگ‌‌‌اندازی هستند، اذعان کرد: اگر این موانع و مواضع وجود نداشت، امروز شاهد تولید یک میلیون لیتر پلاسما در همین شرکت بودیم. حمیدرضا بهشتی، رئیس هیات‌مدیره شرکت پالایش و پژوهش خون ایران با اشاره به اهمیت فراوان داروهای مشتق از پلاسما، دستیابی متخصصان داخلی را به فناوری تولید داروهای کمیاب بیماران عزیز ناشی از کمبود و نارسایی‌‌‌های خون، یک اقدام مهم و راهبردی علمی ‌‌‌توصیف کرد و افزود: آنچه در تکمیل و آماده‌‌‌سازی این پالایشگاه برجسته است، بومی‌‌‌سازی این فناوری با روش استاندارد جهانی کوهن (COHN) است که کیفیت بسیار مطلوب محصولات دارویی این پالایشگاه را به دنبال دارد.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی از تاریخچه راه‌‌‌اندازی پالایشگاه خون ایران، از تولید داروهای آلبومین و ‌ای‌وی‌ای جی خبر داد و گفت: این داروها از کشورهای اروپایی و آمریکا وارد می‌‌‌شوند که با شروع فرآیندهای تولید آنها علاوه بر تامین این داروها در داخل کشور، از خروج ارز جلوگیری خواهد شد و صرفه‌‌‌جویی ارزی ارزشمندی برای کشورمان خواهد داشت. محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس از متخصصان و مدیران شرکت پالایش و پژوهش خون ایران به خاطر شکستن انحصار تولید داروهای مشتق از پلاسمای انسانی بین کشورهای اروپایی و آمریکا تقدیر کرد و بر حمایت همه‌جانبه مجلس و دولت از این مجموعه ارزشمند و دیگر مراکز دانش‌بنیان و ‌‌‌های‌تک کشور در بخش خصوصی تاکید کرد. وی همچنین موضوع حفظ امنیت تولید در کشور را یادآور شد و افزود‌: پلاسما و مشتقات دارویی آن یک امر حیاتی است و هرگز نمی‌توان شاهد مانعی بر سر راه تولید آن بود و مجلس خود را موظف به همراهی و حمایت عملی از بخش خصوصی در این عرصه می‌‌‌داند.

همچنین عبدالحسین روح‌‌‌الامینی با حضور در مراسم تکمیل و آماده‌‌‌سازی پالایش و پژوهش خون ایران با تشریح کاملی از سیر تاریخی آغاز مراحل راه‌‌‌اندازی تا شکل‌‌‌گیری پالایشگاه خون و اهمیت بالای آن از جهت داخلی و بین‌المللی، مهم‌ترین ویژگی تحقق این طرح سراسر دانش‌بنیان را بهره‌‌‌مندی و استفاده از توان علمی ‌‌‌متخصصان داخلی عنوان کرد و افزود: امروز زمان آن فرا رسیده که حمایت‌‌‌های عملی و عینی خود را از بخش خصوصی به‌ویژه آن دسته از مجموعه‌‌‌ها که در تولید محصولات‌‌‌ های‌تک و راهبردی فعالیت دارند‌‌‌، نشان دهیم.

وی با اشاره به این نکته که فرصت‌‌‌های طلایی توسعه دانش را نباید از دست بدهیم، گفت: با همه تاکیدها از سوی رهبر معظم انقلاب برای ایجاد فضای آرام و به دور از تنش جهت شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان سلامت و تندرستی و تولید داروهای ارزشمند که از خارج تامین می‌شود، متاسفانه هنوز شاهد برخی اعمال سلیقه‌‌‌ها و حتی تنگ‌نظری‌‌‌ها هستیم و این موضوع به هیچ وجه شایسته جامعه اسلامی ‌‌‌نیست.