دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: بیش از دو دهه از تصویب اولیه طرح میدان امام خمینی‌(ره) با هدف بازسازی مناطق بمباران شده ارومیه می‌گذرد اما این طرح ملی نیمه‌تمام به حال خود رها شده است.

طرح میدان امام خمینی(ره) در محدوده‌ای به مساحت ۴۷ هزار و ۲۸۰ متر مربع واقع در حد فاصل خیابان بعثت و خیابان شهید منتظری ارومیه با هدف بازسازی مناطق بمباران‌شده ارومیه در سال ۷۳ تصویب شد. بر اساس برنامه اجرایی پیش‌بینی‌شده قرار بود این میدان در سه مرحله تا پایان سال ۹۲ به اتمام برسد، ولی با گذشت دو دهه هنوز به سرانجام نرسیده است.

تاکنون به‌جز آزادسازی محوطه‌های مقابل مسجد اعظم و مسجد جامع ارومیه اقدام عملی قابل‌توجهی در این طرح انجام نشده است، تغییر متعدد مجریان طرح و مشکلات اعتباری تنها گوشه‌ای از مشکلات پیش‌روی این طرح است که در بافت قدیمی ارومیه واقع‌شده و اتمام آن‌یکی از خواسته‌های اصلی مردم به‌شمار می‌رود.

با توجه به رکود طولانی اجرای این طرح و قرار گرفتن آن در هسته مرکزی شهر، شهرداری و شورای شهر ارومیه در سال ۹۲ از طریق آگهی مزایده به مبلغ حدود ۲۴۰ میلیارد ریال طرح را عهده‌دار شد. با روی کار آمدن شهرداری، امیدها برای تسریع در روند اجرای طرح نیز بیشتر شد اما متاسفانه شهرداری ارومیه نیز تاکنون نتوانسته عملکرد قابل‌قبولی در این طرح داشته باشد.

اکنون صحبت از حضور بخش خصوصی توسط شهرداری ارومیه برای سرعت بخشی این طرح است. پس از تغییر چندباره طرح این‌بار میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی به‌دلیل منطبق نبودن طرح تهیه‌شده توسط شهرداری با بافت تاریخی منطقه و نیز بازار و مسجد تاریخی جامع ارومیه مانع ادامه کار شده است.

حضور بخش خصوصی اجرا را جدی کرد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی معتقد است که با نگاه فرابخشی ایجاد شده در این دولت طرح‌های عمرانی همچون میدان و امتداد امام‌خمینی(ره) ارومیه شتاب اجرایی گرفته‌اند.

خلیل محبت‌خواه با اشاره به تاریخچه میدان امام خمینی(ره) و فرآیند طولانی ساخت آن از مردم ارومیه به‌دلیل شکیبایی در تاخیر اجرای این طرح قدردانی کرد و افزود: بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها مقررشده تا شهرداری با جذب مشارکت بخش خصوصی نسبت به اتمام این طرح اقدام کند.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود منابع مالی دولت و علاقه‌مندی شهرداری ارومیه، راه و شهرسازی پیشنهاد ورود بخش خصوصی را مطرح کرد که مورد موافقت قرارگرفته و با توجه به ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به‌زودی شاهد اتفاقات خوبی در این طرح بزرگ خواهیم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: راه و شهرسازی در خصوص تسریع در اجرای این طرح آماده هر نوع همکاری با لحاظ کردن موازین قانونی معماری و شهرسازی است.

وی اظهار کرد: این وعده را به مردم می‌دهیم که خواسته‌های بحق آنها در اجرای طرح‌ها لحاظ شود و راه و شهرسازی نیز برحسب وظایف قانونی که برعهده دارد نسبت به مطالبه مردم در اجرای صحیح طرح‌ها تلاش خواهد کرد.

اجرا تا یک ماه آینده

عضو شورای شهر ارومیه در خصوص دلایل تاخیر و عدم توانایی شهرداری و شورای شهر در اجرای این طرح نیمه‌تمام گفت: با تحویل این طرح توسط شهرداری ارومیه در سال ۹۲ بلافاصله روند اجرایی طرح فازبندی و عملیات اجرایی آن آغاز شد ولی در نیمه‌راه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اعلام کرد طرح باید متوقف شود.

عادل فتاحی با اشاره به اجرای طرح میدان امام‌(ره) در نزدیکی بازار تاریخی و مسجد تاریخی جامع ارومیه افزود: متاسفانه در روند اجرای این طرح نظر میراث فرهنگی استان لحاظ نشده و اجرای طرح بدون توجه به بافت تاریخی منطقه و دو طرح تاریخی ثبت ملی انجام شده بود.

وی ادامه داد: به این منظور با وجود اینکه فاز یک طرح شهرداری ارومیه با استفاده از انجام مطالعات، نقشه‌برداری دقیق و هزینه‌بر تا مرحله خاک‌برداری پیش رفته بود به‌دلیل نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌اجبار متوقف شد. فتاحی گفت: بر اساس نظرات این سازمان طرح موردنظر تهیه‌شده توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری با بافت تاریخی و بازار و مسجد تاریخی واقع در کنار طرح منطبق نبوده و باید تغییر یابد، به این دلیل مجبور به توقف طرح شدیم.

عضو شورای شهر ارومیه یادآور شد: چون طرح‌های تهیه‌شده قبلی اصالت تاریخی نداشت و باید با شرایط روز و منطبق با بافت تاریخی ارومیه اجرا می‌شد، شهرداری ارومیه با یک پیمانکار جدید قرارداد امضا کرده است و هم‌اکنون در حال مطالعه و تهیه نقشه‌های جدید هستیم.

فتاحی با اشاره به اینکه در این طراحی سعی شده از طرح کاروانسرا استفاده شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده نقشه جدید آماده و اجرای آن آغاز شود.

بیش از دو دهه است مسوولان استان درگیر طراحی، تهیه نقشه و مطالعات اجرایی این طرح هستند و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند و حال باید منتظر ماند و دید بخش خصوصی جدیدی که پای‌کار آمده می‌تواند به این انتظار دودهه‌ای پایان دهد؟