نقشه استاندار جدید برای کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: در مراسمی با حضور معاون سیاسی وزارت کشور، مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و جمعی از نخبگان و چهره‌های فرهنگی، قومی و مذهبی کرمانشاه، استاندار قبلی تودیع و استاندار جدید کرمانشاه معارفه شد.

محمدحسین مقیمی، معاون و قائم‌مقام وزیر کشور در امور سیاسی در این مراسم اسدالله رازانی را به‌عنوان استاندار جدید معرفی و با قدردانی از فعالیت‌های دو سال اخیر رضایی بابادی اظهار امیدواری کرد، استاندار جدید بتواند در زمینه پیاده‌سازی سیاست‌های دولت به‌منظور توسعه اقدام کند.

آیت‌الله علما، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه نیز با اشاره به ظرفیت‌های استان گفت: کرمانشاه دارای استعدادهای فراوانی است که توجه به آنها می‌تواند استان را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کند.

وی گفت: استاندار سابق کرمانشاه تا آنجا که امکانات اجازه داد تلاش کرد و خدمات ایشان قابل‌تقدیر است.

کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز رکود حاکم بر بازار کشور و تنگناهای مالی دولت را از مشکلات اساسی پیش‌روی توسعه استان برشمرد و گفت: سیستم بانکی وضع مناسبی ندارد و اخذ تسهیلات محدود است که این موضوع فضا را برای اقدامات توسعه‌ای تنگ می‌کند.

وی ادامه داد: با این وجود ناامید نیستیم چرا که کرمانشاه ظرفیت‌های فراوانی دارد که با هماهنگی و مدیریت استاندار جدید می‌توانیم شاهد حرکت جدیدی در استان باشیم.

وی افزود: در قانون برنامه ششم با همکاری نمایندگان مجلس باید امتیازات و مشوق‌هایی برای استان‌های کمتر توسعه‌یافته برای جهش بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اعلام کرد: اینکه معتقد باشیم استاندار باید تمام مشکلات استان را حل کند اشتباه است و حجم کارهای اقتصادی کمک تمام حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را می‌طلبد.

کاشفی با اعلام حمایت بخش خصوصی از استاندار جدید، خاطرنشان کرد: اگر چهار سال همه با هم تلاش کنند و همراه باشند از بهترین استان‌های کشور خواهیم شد.

طراحی راهبردهای سه گانه برای اشتغال

استاندار سابق کرمانشاه نیز گفت: طی دو سال گذشته، راهبردهای سه‌گانه به همراه مدل‌های اجرایی برای حوزه اشتغال طراحی شد.

ابراهیم رضایی‌بابادی در مراسم تودیع خود با بیان اینکه شرایط دولت در دو سال گذشته برای همه آشکار بوده است، اظهار کرد: در این دوران شاهد کاهش شدید منابع اعتباری بودیم، از این رو تلاش کردیم راهبردهای سه‌گانه به همراه مدل‌های اجرایی برای حوزه اشتغال همچون بهبود فضای کسب‌وکار، احیای واحدهای راکد و جذب سرمایه‌های جدید طراحی کنیم و موفق شدیم در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار ۶ پله رتبه استان را ارتقا دهیم، ۶۰ واحد صنعتی راکد به این طریق احیا شدند و همچنین ۳۰۴ درصد رشد سرمایه‌گذاری محقق شد.

استاندار سابق کرمانشاه گفت: شاخص فلاکت از ۵۵ درصد در دی ۹۲ به۹/ ۲۷درصد در پایان خرداد سال جاری رسید که نشان‌دهنده کاهش ۲۷ درصدی این شاخص در استان است. همچنین آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در شرایط رکود اقتصادی در کشور، در کرمانشاه شاهد رشد ۶ پله‌ای کاهش نرخ بیکاری در بهار ۹۴ با ۷/ ۱۳ درصد بودیم.

رضایی، عملیاتی کردن پالایشگاه آناهیتا پس از ۹ سال رکود، طرح بیواتانول پس از چهار سال وقفه با سرمایه‌گذاری ۲۰۰میلیارد تومان، مجتمع پتروشیمی چهارم، آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی قصر شیرین پس از ۸ سال، فعال کردن بازارچه تیله کوه، راه‌اندازی بازارچه سومار، تعیین تکلیف کارخانه ایران‌خودرو پس از چهار سال وقفه، انتقال پادگان سروران به خارج از کرمانشاه و عبور کمربندی شرقی از این پادگان برای تکمیل رینگ کمربندی اطراف کرمانشاه، شروع بازسازی نفت‌شهر پس از ۲۶ سال از پایان جنگ تحمیلی، تعیین تکلیف ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خط اعتباری سفر مقام معظم رهبری و همچنین جذب ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات ردیف سفر مقام معظم رهبری برای اجرای طرح‌های عمرانی را از تلاش‌های انجام شده اعلام کرد.

وی همچنین پیگیری تامین اعتبار مناسب برای اجرای مهار آب‌های مرزی استان در قالب طرح بزرگ گرمسیری و سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی مرزی در قالب ۸میلیارد دلار مصوبه صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری، افتتاح پایانه مسافری در مرز رسمی پرویز خان و تبدیل منوریل کرمانشاه به قطار سبک شهری در شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور را از دیگر تلاش‌های صورت گرفته برای اجرایی شدن طرح‌های بزرگ و موثر بر زمین مانده از گذشته برشمرد.

استاندار سابق کرمانشاه، کسب رتبه نخست در اجرای طرح تامین اجتماعی روستاییان و عشایر و قرار گرفتن در میان سه استان برتر در اجرای مطلوب این طرح، اجرای موفق طرح تحول سلامت و بیمه بیش از ۳۴۰ هزار نفر از مردم استان، اجرای موفق طرح سلامت الکترونیکی در استان و تجهیز بیمارستان پاوه به تخت‌های هوشمند و سایر تجهیزات پزشکی از راه دور پس از انتخاب این شهرستان به‌عنوان پایلوت اجرای طرح، تعیین تکلیف و اختصاص زمین بیمارستان ۵۴۰تختخوابی کرمانشاه با زیربنای ۴۹هزار مترمربع در سال ۹۳، شروع طرح جامع علوم پزشکی شامل چهار دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی و پرستاری با تصویب کمیسیون ماده ۲۱۵، ساخت بیمارستان سوختگی و پرونده الکترونیک سلامت استان کرمانشاه با پیگیری دقیق و مستمر را از تلاش‌های صورت گرفته در بخش سلامت استان دانست.

استاندار جدید کرمانشاه نیز در مراسم معارفه خود گفت: «تحول» را به‌عنوان شعار خود انتخاب کرده‌ام و تا روزی که مدیریت اجرایی استان را عهده‌دار هستم برای تحقق این شعار تلاش خواهم کرد.

رازانی به تشریح وضعیت فعلی استان در مقایسه با دیگر استان‌ها پرداخت و گفت: متاسفانه استان‌های غرب از جمله کرمانشاه به نسبت استان‌های برخوردار عقب‌تر هستند.

کرمانشاه سرزمین استعدادها

رازانی خاطرنشان کرد: این وضعیت در حالی اتفاق افتاده که کرمانشاه از مزیت‌ها، استعدادها و ظرفیت‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف صنعتی، تجاری، گردشگری و کشاورزی برخوردار است و می‌توان آن را سرزمین استعدادها لقب داد.

وی اظهار کرد: در جلسه‌ای که اخیرا با حضور رئیس‌جمهوری تشکیل شد ایشان گفت کرمانشاه باید دروازه بزرگ تجاری کشور در منطقه باشد و دولت این برنامه را با جدیت دنبال می‌کند.

این مدیر ارشد در ادامه گفت: استان نزدیک به ۹۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت دارد که قابلیت توسعه دارد. همچنین میزان بارش سالانه در کرمانشاه ۵۵۰ میلی‌متر است درحالی‌که میانگین کشوری ۲۵۰ میلی‌متر است.

توسعه باغداری در اولویت

استاندار کرمانشاه باغداری را از راه‌های توسعه کشاورزی استان دانست و گفت: در کرمان با وجود کویرهای خشک و بارش کم، ۴۵۰ هزار هکتار از ۵۰۰ هزار هکتار زمین زراعی به باغداری اختصاص یافته است.

رازانی در ادامه خاطرنشان کرد: متوسط درآمد هر هکتار باغ بین ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است درحالی‌که متوسط درآمد یک هکتار زمین زراعی حدود ۳ میلیون تومان است.

وی افزود: در کرمانشاه با وجود برخورداری از ۹۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و منابع زیرزمینی و سطحی آبی و بارش مناسب، تنها حدود ۴۰ هزار هکتار باغ داریم که باید این میزان با انجام برنامه‌های ترویجی و فرهنگی توسعه یابد.

بیکاری نگران‌کننده است

وی افزود: باوجود همه این استعدادها متاسفانه همچنان میزان بیکاری در استان بالا است و این موضوع نگران‌کننده است.

استاندار کرمانشاه افزود: هرچند با تلاش‌های صورت گرفته کرمانشاه به رده ۲۴ کشور در زمینه بیکاری ارتقا یافته اما این جایگاه نیز بسیار نگران‌کننده است زیرا وضعیت استان‌های دیگر نیز چندان مطلوب نیست.

تمام توان خود را به‌کار می‌گیرم

رازانی در ادامه با اشاره به سنگینی پذیرش مسوولیت مدیریت اجرایی یک استان بزرگ همچون کرمانشاه اظهار کرد: با ابلاغ وزارت کشور میان دولت، بنده و مردم شریف کرمانشاه عهدی جاری شده که من باید با بهره‌گیری از همه توان خود و تمامی نخبگان برای توسعه استان تلاش کنم و اگر در این زمینه کوتاهی و کم‌فروشی کنم، خیانت کرده‌ام.

این مدیر ارشد در ادامه با قدردانی از زحمات مدیریت قبلی استان اظهار کرد: از این پس مسوولیت تمام اقدامات صورت گرفته در دوران پیش‌رو با من خواهد بود.

وی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواست گزارش شفاف و مستندی از وضعیت استان در اختیار افکار عمومی قرار دهد و در ادامه گفت: مدیریت استان هر ۶ ماه یک‌بار گزارشی از وضعیت استان و تغییرات صورت گرفته به مردم ارائه می‌دهد. وی افزود: مشکلات استان را به شکل مستمر به مدیران و مقامات کشوری منتقل خواهیم کرد و آنها را برای گسیل منابع به داخل استان مجاب می‌کنیم. وی با تاکید بر فراهم کردن زمینه برای نقش‌آفرینی بخش خصوصی اظهار کرد: اگر سیستم اداری مانعی برای حضور سرمایه‌گذاران ایجاد نکند و آنها را در روند طولانی اداری مایوس و دلسرد نکند، آنها مشتاق به حضور در استان و سرمایه‌گذاری خواهند بود.