دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک رفتار: معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: طرح محاسبه دقیق میزان استخراج از معادن، با استفاده از دستگاه لیزر اسکن، برای نخستین بار در کشور در معادن سنگ آذرشهر آغاز شد.

سید مرتضی نیرومند اسکوئی با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه حقوق دولتی اخذ شده از معادن، بر اساس میزان استخراج تعیین می‌شود، به کارگیری این روش فرآیند اخذ حقوق دولتی از معادن را دقیق‌تر می‌کند. وی ادامه داد: طرح اسکن سه بعدی لیزری برای نخستین بار در کشور در معادن سنگ آذربایجان شرقی و با هزینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرا می‌شود.

نیرومند اسکوئی اظهار کرد: سالانه ۸۰۰ هزار تن انواع سنگ تزئینی و ساختمانی از ۱۲۰ معدن استان استخراج می‌شود که ۵۰ درصد آن مربوط به معادن آذرشهر است.

دستگاه لیزر اسکن، منطقه معدنی مورد نظر را ۳۶۰ درجه به صورت افقی و ۹۰ درجه به صورت عمودی اسکن و اطلاعات دقیقی را از میزان برداشت سنگ به رایانه ارسال می‌کند.

آذرشهر با تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن انواع سنگ‌های ساختمانی در ۴۰ معدن فعال، قطب تولید این محصول در کشور محسوب شده و کانی سازی سنگ قرمز تراورتن در جهان نیز تنها در معدن سردارآباد این شهرستان انجام می‌شود