خوزستان 2700 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: نیاز مالی طرح‌های نیمه تمام استان برای تکمیل ۲۷۰۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن مربوط به مطالبات پیمانکاران است.

امید حاجتی افزود: در ابتدای سال جاری ۴۹۵ میلیارد تومان اعتبار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هم از طریق ماده ۱۸۰ تعیین تکلیف کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: یکی از مسائلی که به صورت ویژه در دستور کار است بحث اشتغال در استان بوده که بارها اعلام شده این وضعیت زیبنده خوزستان نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: برای بهبود وضعیت اشتغال در خوزستان اقداماتی شروع شده تا وضعیت اشتغال در کوتاه مدت بهبود پیدا کند. برای مثال می‌توان به فعال کردن ظرفیت‌های خالی تولید کنندگان از طریق حل مشکلات ‌آنها اشاره کرد.

حاجتی اعلام کرد: تولیدکنندگان این استان مشکلاتی با سیستم بانکی، بیمه و مالیات دارند که تلاش می‌کنیم با تشکیل جلسات مستمر با دستگاه‌های اجرایی نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از نیازهای تولیدکنندگان ایجاد تقاضا بوده که صدور بخشنامه استاندار برای حمایت کالا و خدمات تولید داخل استان به همین منظور بود.

بیکاری در شهرهای شادگان و مسجدسلیمان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اضافه کرد: بیکاری در برخی شهرهای استان همچون شادگان و مسجدسلیمان حادتر است از این رو نیز اقدامات ویژه و اجرای طرح‌های خاص را برای آنها در نظر گرفتیم. به‌عنوان نمونه مشکلات خط اعتباری و زمین کارخانه آلومینیوم در مسجدسلیمان بعد از گذشت ۹ سال حل شده و این طرح تا یک سال و اندی دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

حاجتی تاکید کرد: برای بهبود وضعیت بیکاری در شادگان نیز طرح‌های فولاد شادگان و بندر شادگان را در نظر گرفتیم.

اشتغالزایی ۱۴ هزار نفر در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

وی یادآور شد: در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای دشت‌های خوزستان و ایلام که به دستور مقام معظم رهبری اجرا می‌شود، برای ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است. این طرح چهار درصد وضعیت نرخ بیکاری استان را بهبود بخشیده اما هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: در زمینه مجوزهای استخدامی که طی سال‌های قبل گرفته شده ولی به‌دلیل عدم تامین اعتبار اجرا نشده نیز موفق شدیم ۲۵۰۰ نفر را جذب کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: باید به تفکیک مزیت‌های هر شهرستان برای بهبود متوسط درآمد سرانه و همچنین بهبود وضعیت نرخ بیکاری برنامه‌های خود را تعریف کنیم.

معرفی ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری

حاجتی در ادامه یادآور شد: ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری برای استان تعریف شده که آنها را در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری کیش ارائه خواهیم کرد. اعتقاد ما بر این است که نباید فقط از منابع داخلی استان و کشور بلکه باید از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز به‌منظور رشد و توسعه اقتصادی خوزستان استفاده کنیم.

وی اعلام کرد: سایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نه فقط برای اطلاع‌رسانی بلکه برای خدمات رسانی هم هست. هدف ما از خدمت رسانی و ارائه اطلاعات لازم به مردم این است تا ارباب رجوع بی‌واسطه اطلاعات لازم و مورد نیاز خود را دریافت کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: سال گذشته اعتبارات ارزش افزوده استان بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بود که امسال پیش‌بینی می‌شود این رقم به بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان برسد.

تاثیر طرح حمایت از خرید داخل استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در ادامه اعلام کرد: اجرای طرح حمایت از خرید داخل تاکنون موثر بوده و البته می‌تواند موثرتر هم باشد. گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف بخش دولتی و خصوصی را از مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خوزستان و بازخورد را نیز از تولیدکنندگان دریافت کرده‌ایم.

حاجتی تاکید کرد: تا رسیدن به تحقق اهداف این طرح به‌صورت صد درصدی هنوز فاصله داریم و لازم است که حمایت‌ها به‌طور مستمر انجام شود.

وی یادآور شد: از آنجا که تاثیرگذاری خانواده‌ها در ایجاد تقاضا برای تولیدکنندگان به مراتب بیشتر از بخش دولتی است، باید برای اجرای این طرح موجی بین مصرف کنندگان ایجاد کنیم، در حقیقت اگر برای تولیدات استان در خود استان مشتری پیدا نکنیم، پیدا کردن مشتری در خارج از استان بسیار سخت‌تر خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان درباره کالاهایی که در استان تولید نمی‌شود، گفت: به سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اعلام شده تا توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی را معرفی کنند که به این منظور چندی پیش سایت مربوط به معرفی توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی خوزستان رونمایی شد. همچنین باید تقاضاهای تولید کالایی که در خوزستان تولید نمی‌شود را نیز شناسایی کنند که هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: برای دوران پساتحریم هم در خوزستان برنامه‌هایی خواهیم داشت که به عنوان نمونه به بانک‌ها اعلام کردیم تا بسته‌های حمایتی از تولیدکنندگان را تدوین کرده که در دو هفته آینده آن را رونمایی خواهیم کرد.

۵۰۰ طرح با پیشرفت بالای ۸۸ درصد

سرپرست معاونت هماهنگی برنامه و بودجه نیز عنوان کرد: خوزستان ۹۶۹ طرح نیمه‌تمام با پیشرفت یک تا ۹۹ درصد دارد.

مهرداد نیکو افزود: از این تعداد ۵۰۰ طرح بالای ۸۸ درصد پیشرفت دارند. همچنین ۸۴۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح‌های نیمه تمام نیاز است.

وی گفت: از اقدامات خوبی که امسال انجام شده این بود که تکمیل طرح‌های بالای ۸۰ درصد پیشرفت در اولویت قرار گرفت و خوشبختانه اعتبارات این طرح‌ها نیز تامین شد. تا پایان سال مالی امسال ۵۰۳ طرح نیمه‌تمام که دارای پیشرفت بالای ۸۰ درصد بوده‌اند، تکمیل خواهند شد.