تعطیلی 20 درصد صنایع سمنان

دنیای اقتصاد، سمنان، عباس منصوریان: عضو اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت:

پس از توافق هسته‌ای و با ورود هیات‌های بلندپایه تجاری از کشورهای مختلف به ایران، پنجره‌های اقتصادی جدیدی به روی ایران گشوده شده که باید برای بهره‌برداری درست از آن برنامه‌ریزی کرد. علی‌اصغر جمعه‌ای در نشستی خبری با اشاره به سفر پی‌در پی هیات‌های تجاری خارجی به ایران اظهار کرد: سمت و سوی مذاکرات این هیات‌ها، عمدتا نفت، گاز، صنایع مادر و صنایع بالادستی است که در اختیار بخش دولتی قرار دارند.

وی با بیان اینکه تاکنون اتفاقی به‌منظور رونق اقتصادی بخش خصوصی نیفتاده است، افزود: لازم است تدبیری اندیشیده شود تا صنایع کوچک و متوسط که در اختیار بخش خصوصی هستند نیز از این گشایشی که به وجود آمده، بهره‌‌مند شوند.

جمعه‌ای با بیان اینکه نباید همه صنایع مادر و بزرگ را به متخصصان خارجی بسپاریم، گفت: در دوران تحریم و در سه دهه اخیر متخصصان ایرانی، دانش فنی بالایی به دست آوردند که باید هم از این توانایی استفاده شود و هم زمینه ارتقای بیشتر این تخصص‌ها در کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه اتاق ایران تمهیداتی برای بهره‌مندی بیشتر بخش خصوصی از شرایط پساتحریم اندیشیده است، تصریح کرد: نقشه راهی در اتاق ایران تهیه شده و قرار است زمینه حضور هیات‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند در استان‌ها متناسب با ظرفیت‌های آنها فراهم شود تا همه استان‌ها به صورت متوازن از این فرصت‌ها بهره‌مند

شوند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان از قطعی شدن سفر هیات‌های تجاری استان به دو کشور ترکمنستان و تاجیکستان خبر داد و اضافه کرد: علاوه‌بر این درصدد مهیا کردن شرایط برای سفر یک هیات تجاری استان به آلمان هستیم. ضمن اینکه در حال زمینه‌سازی برای سفر هیات‌های تجاری کشورها به استان نیز هستیم.

جمعه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها در تلاش برای برقراری ارتباط با ایران هستند، افزود: فعالان اقتصادی و شرکت‌های بزرگ خارجی به سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف و از جمله سمنان، تمایل نشان می‌دهند که باید از این فرصت بهره گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها ۴ تا ۵ درصد صنایع استان با تمام ظرفیت خود و به صورت سه شیفته کار می‌کنند، گفت: ۲۰ تا ۲۵ درصد واحدهای تولیدی استان نیز غیرفعال و تعطیل هستند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ۲۰تا ۳۰ درصد صنایع استان هم با ظرفیت ۶۰ تا ۷۰درصدی و باقیمانده با زیر ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با بیان اینکه تعطیلی واحدها و فعالیت زیرظرفیت تنها مختص واحدهای صنعتی سمنان نیست، خاطرنشان کرد: وضعیت واحدهای تولیدی در تمام کشور نامناسب است و استان تا حدودی در برخی بخش‌ها وضعیت مطلوب‌تری دارد.

وی با تقدیر از تلاش ویژه مسوولان برای جلوگیری از تعطیلی واحدها اضافه کرد: مسوولان در سه سال گذشته همه توان خود را صرف کردند که مانع از تعطیلی واحدهای صنعتی استان شوند.

وی درباره مشکلات صنایع و رابطه آن با نبود نقدینگی گفت: مشکل صنایع و فعالان صنعتی استان تنها محدود به عدم نقدینگی نیست، بلکه یکی از مشکلات جدی این بخش صدور بی‌رویه پروانه‌های تاسیس و بهره‌وری است؛ به طوری که کشور از نظر پروانه‌های تاسیس، اشباع شده است.

جمعه‌ای با بیان اینکه باید بستر را برای ورود سرمایه‌گذاران به استان فراهم کنیم، گفت: خوشبختانه مسوولان اجرایی فعلی با درک درستی از بحث اقتصاد در حال تلاش برای رفع موانع سرمایه‌گذاری هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان با بیان اینکه سرمایه‌گذار در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که امتیاز ویژه‌ای داشته باشد، اضافه کرد: بوروکراسی اداری در استان مانع بزرگی بر سر راه سرمایه‌گذاران است؛ به‌طور مثال یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در استان باید از ۱۸ دستگاه و نهاد استعلام دریافت کند که مستلزم صرف ماه‌ها وقت است.