مترو اصفهان  در گردنه احداث

دنیای اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: مترو و اصفهان دو کلمه‌ای هستند که انگار قرار نیست با یکدیگر گره بخورند هرچند مسوولان استانی و مدیران شهری از ۱۳ سال پیش تاکنون تلاش کرده‌اند تا این دو را به یکدیگر پیوند بزنند، اما هر روز یک مشکل جدید و یک اتفاق تازه سد راه رسیدن این دو به یکدیگر شده است، اما در این میان میراث فرهنگی از مهم‌ترین عوامل جدایی این دو است. عاملی که دل دوستدارانش را از همان ابتدای کار بدجوری لرزاند و آنها بارها و بارها با برگزاری تجمع‌های مختلف به عبور این غول آهنی از کنار آثار تاریخی اعتراض کردند.

مسوولان نیز با وعده‌های پی در پی از حفظ ارزش‌های تاریخی این شهر سخن به میان می‌آوردند، اما امروز پس از گذشت ۱۳ سال از عملیات آغازین این پروژه حالا در محل میدان امام حسین(ع) (دروازه دولت) پروژه مدام در میان کشف‌های تاریخی سرگردان شده است، کشف‌هایی که سال‌ها پیش توسط دوستداران میراث فرهنگی هشدار داده شده بود، ولی گوش شنوایی نبود امروز از دل خاک بیرون می‌زنند، پایه‌های کاخ جهان نما و پیدا شدن راه کهن از جمله آنها هستند، اما در این میان مدیران شهری و برخی از اعضای شورای شهر اصفهان با تعبیرهایی همچون «کارشناسان میراث با قاشق چای‌خوری در ایستگاه مترو دنبال آثار تاریخی هستند» نسبت به این دقت‌های بیش از حد در خصوص میراث‌های ارزشمند در مسیر مترو واکنش نشان داده‌اند، اما در سوی دیگر برخی از کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان معتقد هستند که مترو اشتباه تاریخی در این شهر کهن بوده است.

همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که این پروژه برای کلان‌شهر اصفهان تعریف شده است و هر سال بالاترین بودجه عمرانی شهر را نیز به خود اختصاص می‌دهد ولی هر سال مثل سال قبل در جا می‌زند. رسول زرگرپور پس از دیدار از روند اجرایی این پروژه در محل میدان امام حسین(ع) و میدان انقلاب که این روزها از حواشی بسیار برخوردارند، گفته است: یکی از معضلات اصلی عدم پیشرفت پروژه مترو اصفهان برخورد مسیر مترو با یکسری آثار تاریخی است که با وظایف میراث فرهنگی تداخل دارد. استاندار اصفهان اضافه کرد: در ۱۵ سال گذشته یکی از اصلی‌ترین موانع پیشرفت مترو عدم تعامل و هماهنگی شرکت مترو و سازمان میراث فرهنگی بوده است که بخشی از عقب‌افتادگی کار مترو به این موضوع بازمی‌گردد. رسول زرگرپور با بیان اینکه خوشبختانه طی یکی، دو سال گذشته تفاهم و تعامل خوبی بین سازمان میراث فرهنگی و شرکت مترو و شهرداری اصفهان برقرار شده است، افزود: یک کمیته ۵ نفره متشکل از کارشناسان دو طرف ایجاد شد و این کمیته به گونه‌ای عمل می‌کند که هم خسارتی به میراث فرهنگی وارد نشود و هم پروژه مترو به سرعت عملیاتی گردد که تا کنون نیز موفق بوده است. وی با اشاره به اینکه پروژه مترو در ایستگاه امام حسین(ع) با یکسری از کانال‌های آب در دوره صفویه برخورد کرده است، اظهار کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود که آسیبی به میراث وارد نشود و پروژه مترو نیز با سرعت، پیشرفت خود را داشته باشد. استاندار اصفهان در ادامه افزود:‌ مسیر مترو ایستگاه میدان انقلاب با چند رشته کفپوش برخورد کرده است که باید با تعامل، همکاری و هماهنگی که بین سازمان میراث فرهنگی و شرکت مترو وجود دارد مشکلات حل شود و عملیات اجرایی مترو با سرعت پیش برود و متوقف نشود.

وی با بیان اینکه ایستگاه سی و سه پل یک ایستگاه ویژه است، اظهار کرد: شهرداری اصفهان مجری این ایستگاه است و عملیات اجرایی آن به‌عنوان یکی از مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین ایستگاه‌ها مورد توجه است. وی نزدیک بودن این ایستگاه با رودخانه زاینده‌رود را از اصلی‌ترین مشکلات برشمرد و اظهار کرد: تمهیدات خوبی در این خصوص اندیشیده شده و عملیات اجرایی آن با سرعت خوبی در حال انجام است. استاندار اصفهان ادامه داد: احتمال می‌رود که این شرایط هم، در ایستگاه انقلاب وجود داشته باشد، چرا که هم محدودیت‌های میراث فرهنگی ممکن است وجود داشته باشد و هم آب که کار را پیچیده‌تر و مهندسی‌تر می‌کند. استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی استان و کشور و راهکارهای مهندسی که برای این پروژه در نظر گرفته می‌شود تلاش خواهیم کرد که هم پروژه مترو سرعت بیشتری داشته باشد و هم خسارتی به میراث و آثاری که مدفون است وارد نشود.