سازمان فرش تشکیل شود

دنیای اقتصاد، اصفهان: رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیون نفر از طریق صنعت فرش ارتزاق می‌کنند، گفت: این هنر-صنعت نیازمند سازمان یا وزارتخانه‌ای مستقل است. باقر صیرفیان در هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان گفت: یک سازمان مستقل برای ساماندهی امور بافندگان و کنترل بازار فروش و صادرات فرش دستباف نیاز است و وزارت صنعت، معدن و تجارت با حجم بالای کار خود نمی‌تواند همه این امور را به‌درستی انجام دهد.

وی اضافه کرد: طبق ابلاغ سازمان تامین اجتماعی، اتحادیه دیگر نباید بافندگان را بیمه کند پس در این شرایط اتحادیه چه خدماتی می‌تواند به بافندگان فرش ارائه دهد.

وی خاطر‌نشان کرد: بافندگان فرش دستباف که همه سرمایه‌شان را در این صنعت هزینه کرده‌اند نیازمند دریافت تسهیلات مدت‌دار هستند و سازمان دارایی نیز بر فروشندگان فرش دستباف فشار زیادی می‌آورد.

صیرفیان تصریح کرد: طبق قانون هر مرحله تولید فرش شامل پنج درصد ارزش افزوده می‌شود اما این امر قیمت تمام شده فرش را بسیار بالا می‌برد و این امکانپذیر نیست.

وی افزود: هم اکنون نیز فرش دستباف به دلیل گرانی، بسیاری از مشتریان خود در داخل کشور را از دست داده است و در صورت افزودن این میزان ارزش افزوده به قیمت فرش، کمتر کسی قادر به خرید آن خواهد بود.

فرش ایرانی نمونه بی‌بدیل پیوند تاریخ و فرهنگ است

استاندار اصفهان نیز در این مراسم گفت: فرش ایرانی یک محصول چند بعدی در زمینه‌های هنری، اقتصادی، اجتماعی و فنی و نمونه بی‌بدیل پیوند تاریخ و فرهنگ با هنری متعالی است.

رسول زرگرپور افزود: جایگاه معنوی این هنر هرگز در اذهان جهانیان کمرنگ نشده و نخواهد شد اما جایگاه اقتصادی این هنر-صنعت، افت و خیزهایی را تجربه کرده که اهالی فرهنگ و صادرات را تا حدی نگران کرده است.

وی بازیابی فرصت‌های تجاری در این حوزه، تقویت نگاه صادراتی و نمایش آثار هنرمندان را از اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان و اضافه کرد: حضور ۱۴۰ مشارکت‌کننده برتر از استان‌های مختلف کشور در این نمایشگاه، نشان از پویایی و سرزندگی این بخش از اقتصاد کشور دارد که انتظار می‌رود با برگزاری قدرتمند نمایشگاه، بتوان این امر را در بعد عملی نیز مشاهده کرد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: اشتغال‌زایی در رسته‌های مختلف، پاسداشت مکتب اصیل ایرانی، ارزآوری و افزایش اعتبار فرهنگی کشور و نیز استفاده از این هنر به‌عنوان شغل مکمل از جمله ویژگی‌های هنر-صنعت فرش

است. وی ادامه داد: از مدیران انتظار دارم جلسات کمیته فرش را با جدیت بیشتری پیگیری کنند و یکی از جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را به موضوع فرش اختصاص دهیم تا با ایجاد زیرساخت لازم و طرح مساله در کارگروه صادرات استان بتوان ضمن ارج گذاری به این هنر، تحقق اهداف اقتصادی کشور در این بخش را تسهیل کرد.

استاندار اصفهان همچنین بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های ویژه صادراتی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز در این مراسم خواستار اختصاص یارانه و تسهیلات دولت به پاویون ایران در نمایشگاه‌های خارجی شد.

رسول محققیان ضرورت حمایت دولت از مشارکت‌کنندگان ایرانی حاضر در نمایشگاه‌های جهانی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در شرایطی که کشورهای در حال توسعه یا توسعه‌یافته، تسهیلات و یارانه‌های ویژه را به پاویون کشور خود در نمایشگاه‌های خارجی اختصاص می‌دهند، غرفه‌داران ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی همواره از این موهبت بی‌بهره هستند.

وی گفت: این افراد گاه به دلیل هزینه‌های زیاد از حضور در رویدادهای جهانی باز می‌مانند، در حالی‌که چنانچه دولت تسهیلات ویژه‌ای را به این امر اختصاص دهد به معنای واقعی کلمه از صادرات و افزایش درآمد ارزی خود، حمایت کرده و فواید آن به چرخه اقتصادی کشور بازخواهد گشت.