دنیای‌اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان متوسط اقامت گردشگران خارجی در همدان را ۵/۱ روز عنوان کرد و گفت: درآمد حاصل از ورود این میزان گردشگر خارجی به همدان ۱۰ میلیون دلار بوده است . ریحان سروش‌مقدم بر تقویت و توسعه گردشگری استان همدان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در زمینه هتل وضعیت مطلوبی حاکم نیست که این موضوع در زمان حضور انبوه گردشگر در همدان ما را شاهد برخی کمبودها کرد.

سروش‌مقدم با بیان اینکه دو هتل ۵ ستاره در همدان در حال احداث است، بیان کرد: درصد اشغال هتل‌های همدان در زمستان ۲۵ درصد است هرچند رویکرد سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری افزایش یافته است. وی با بیان اینکه تاکید سازمان بر احداث هتل‌های با سازه‌های سنتی است، اظهار کرد: احداث این هتل‌های منحصربه‌فرد یا باید با تجمیع بناهای تاریخی صورت گیرد یا بناهای تاریخی به هتل مبدل شود تا بتوانیم هتل‌های با تجهیزات و معماری قدیمی را در سطح شهر داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه سهم گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در ایجاد اشتغال ۴/۳ درصد است، ابراز کرد: اگر قرار است گردشگری محور توسعه استان همدان باشد با ۴/۳ درصد نمی‌توان روند توسعه را پیش گرفت، بلکه باید این میزان افزایش یابد. وی با بیان اینکه در ۱۰ سال آینده باید سهم کارآفرینی در صنعت گردشگری ۲۵ درصد شود، بیان کرد: برنامه کشور در جذب گردشگر خارجی ۲۰ میلیون نفر است که از این میزان ۱۵ درصد سهم استان همدان است. وی میزان مسافران ورودی به همدان را در ایام تابستان یک میلیون و ۲۱۵ هزار نفر دانست و گفت: در ۶ ماه نخست سال یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر از همدان دیدن کردند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان میزان گردشگران مقیم در تاسیسات گردشگری همدان را ۹۷۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: در تابستان ۲ هزار و ۲۳۳ نفر و در ۶ ماه نخست سال ۵ هزار و ۷۹۱ گردشگر خارجی به همدان آمدند.