افتتاح 207 طرح  در کرمانشاه

دنیای‌اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: همزمان با گرامیداشت هفته دولت، ۲۰۷ طرح با اعتبار ۱۱۱ میلیارد تومان در استان کرمانشاه به بهره‌برداری رسید. ابراهیم رضایی بابادی، استاندار کرمانشاه در دومین نشست خبری از زمان تصدی سمت استانداری کرمانشاه با اعلام این خبر گفت: ظرفیت‌های اعتبارات عمرانی استان مشخص است و حتی با فرض محال تخصیص ۱۰۰درصدی نمی‌توان قاطعانه وعده اجرای پروژه‌ای را داد به همین دلیل قصد نداریم پروژه‌ای را زخمی و توقع‌آفرینی کنیم و در نهایت به سرنوشت هزاران پروژه انجام نشده دچار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در میان پروژه‌های افتتاحی هفته دولت امسال، طرح چشمگیری دیده نمی‌شود، گفت: پروژه‌ها معمولا باید از سال‌های قبل اجرایی می‌شد و امسال به بار می‌نشست اما چنین چیزی اکنون در استان وجود ندارد و دولت یازدهم با یک سال از روی کار آمدنش در این بین تقصیری ندارد.

استاندار کرمانشاه گفت: برای ما تکمیل طرح‌های نیمه تمام مانند پالایشگاه آناهیتا با کمک و همراهی نمایندگان استان و نیز مساعدت وزیر نفت مهم است ضمن اینکه موافقت وزارت نفت برای ایجاد چهارمین واحد پتروشیمی استان را اخذ کرده‌ایم که در صورت تامین اعتبار و اجرایی شدن می‌تواند گام بزرگی در توسعه این استان تلقی شود.

استاندار کرمانشاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تغییر دولت در عراق بر مناسبات اقتصادی استان اثری نخواهد داشت و آیا مانعی برای تداوم صادرات از استان کرمانشاه به آن کشور است، گفت: ایران و عراق دو کشور دوست و برادر هستند و از دیرباز ایران در مشکلاتی که برای عراق پیش آمده، به این کشور کمک کرده است.

وی ادامه داد: بعید است تغییر دولت در کشور عراق روی حجم صادرات غیر نفتی کشورمان که ۵۲ درصد آن از استان کرمانشاه انجام می‌شود، اثری بگذارد.

وی همچنین گفت: در رقم صادرات ۱۰میلیارد دلاری از مرزهای کرمانشاه تا پایان سال ۹۶ به کشور عراق، تمرکز اصلی را روی تولیدات استان کرمانشاه قرار داده‌ایم.

استاندار کرمانشاه در ادامه بر ظرفیت‌های مغفول مانده استان مانند تولید سه هزار تن پشم گوسفندی در سال یا تولید ۱۰۰ تن سقز درختی و نیز وجود ۷۵ درصد از منابع قیرطبیعی در این استان و مساله خام فروشی بدون فرآوری این منابع، گفت: در حوزه پشم، معاونت برنامه‌ریزی استانداری در حال انجام کارهایی در خصوص احداث کارخانه ریسندگی و رنگرزی در استان است که جزئیات آن اعلام خواهد شد.

رضایی بابادی همچنین وجود ۷۵ درصد قیر طبیعی کشور در استان کرمانشاه را مزیتی مهم عنوان کرد و گفت: در اولین گام، مجوز فروش خام قیر طبیعی در استان را لغو و از این کار ممانعت کرده‌ایم ضمن اینکه مسوولان کشور در میان مزیت‌های استان بعد از کشاورزی روی فرآوری قیر طبیعی نظر بسیار مساعدی دارند و ما نیز در حال پیگیری احداث واحدهای تبدیل این ماده طبیعی به مشتقات مختلف در استان هستیم.

وی همچنین در مورد ضعف استان چه در دولت کنونی و چه در دولت‌های قبلی در خصوص جذب سرمایه‌گذار برای ورود به طرح‌های توجیه‌دار استان، گفت: ما همه تلاش خودمان را برای ترغیب سرمایه‌گذاران به‌منظور ورود به استان به‌کار می‌گیریم و در این بین عمدتا روی حوزه‌های گردشگری، صنایع خانگی و صنایع دستی متمرکز شده‌ایم تا بتوانیم به سرعت پروژه‌هایی را انجام داده و اشتغال ایجاد کنیم.

استاندار کرمانشاه همچنین در مورد توریسم درمانی برای بیماران عراقی گفت: کاپیتاژ خودروهای عراقی برای امکان تردد در دستور کار ما قرار گرفته است. رضایی بابادی گفت: حتی یک درمانگاه در قصرشیرین دایر کرده‌ایم تا بیماران مراجعه‌کننده از کشور عراق را به مراکز درمانی استان هدایت کند اما در مجموع این اقدامات نتوانسته حتی انتظارات خود ما را برآورده کند و تلاش خواهیم کرد تا در این حوزه با قابلیت‌های بالاتری دست یابیم.

استاندار کرمانشاه درباره وضعیت اجرای مصوبات سفر مقام معظم رهبری نیز گفت: یک بخش آن مربوط به دفتر مقام معظم رهبری است که اعتباراتش از آنجا تامین می‌شود و تاکنون دارای ۵۴درصد پیشرفت فیزیکی است.

استاندار کرمانشاه گفت: این مصوبات مرتب رصد می‌شوند اما در بخش دیگر این مصوبات که به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری مربوط می‌شود، عمدتا اجرایی نشده‌اند و در آخرین جلسه‌ای که با دکتر نوبخت داشتیم، قرار شد تا در این زمینه گزارشی تهیه و راهکارهایی مشخص و تعریف شود.

رضایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که عده‌ای پروژه منوریل در کرمانشاه را که در شورای‌عالی ترافیک مصوب شده سیاسی تلقی کردند، اظهار کرد: واقعیت آن است که من با هیچ پروژه عمرانی که با پول مردم ساخته شود، هرگز سیاسی کاری نخواهم کرد.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: تغییر منوریل به قطار سبک شهری در حقیقت برآیند نظرات کارشناسان و مجریان پروژه بود و هیچ‌گونه نظر و سلیقه شخصی در آن اعمال نشده است.

وی گفت: حتی تلاش می‌کنیم تا در امتداد مسیر منوریل هم طرح اتوبوس‌های بی.آر.تی (BRT) را هم راه‌اندازی کنیم.

سوال دیگری که از استاندار کرمانشاه پرسیده شد در مورد خواب پروژه راه‌آهن غرب و احتمال اینکه این پروژه تا سال‌های متمادی به بهره‌برداری نرسد، بود. رضایی بابادی اظهار کرد که به باور من تا پایان سال ۹۴ که موضوع صورت‌جلسه ما با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری است، این خط ریلی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: از مجموع ۲۰ هزار تن ریل مورد نیاز این خط آهن تاکنون پنج هزار تن خریداری شده و در گمرک قرار دارد.

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: در حوزه کشاورزی که اصلی‌ترین مزیت استان کرمانشاه به شمار می‌رود، از صندوق توسعه ملی با تلاش‌های زیادی که انجام داده‌ایم، ۲۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه‌هایی در این بخش اخذ کرده‌ایم و بیشتر از این رقم هم در حوزه صنعتی اعتبار از همین صندوق برای استان در نظر گرفته شده است. وی تامین اعتبار در پروژه‌های آب و خاک گرمسیری استان که تا سه سال آینده آثار مهمی در حوزه اقتصادی و اشتغال استان برجای می‌گذارد را از جمله این طرح‌ها عنوان کرد و همچنین از برخی طرح‌های مهم صنعتی استان که از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبارات خواهند شد مانند مرحله دوم طرح جهان فولاد به‌عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های در دست اقدام استانیاد کرد.

رضایی بابادی همچنین رویکرد مدیریت ارشد استان به بخش‌های خدماتی از جمله گردشگری، مرزها و بازارچه‌ها و... که دارای بازخوردهای سریعی در ایجاد اشتغال هستند را از دیگر برنامه‌های استان برای مقابله با بیکاری عنوان کرد.