دنیای‌اقتصاد، همدان، شهناز محمدی: در حال حاضر در کشور و استان همدان با بالاترین نیروی کار جوان که اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه نیز هستند مواجه هستیم که برای اشتغال آنان باید برنامه‌ریزی کنیم.

علیرضا محرابی با اشاره به اینکه فناوری‌های جدید برخی از شغل‌های گذشته را حذف کردند، افزود: در حال حاضر بسیاری از کارهای فیزیکی حذف شده و مشاغل ذهنی و فکری جای آنها را گرفته است. مدیرکل آموزش فنی‌‌وحرفه‌ای استان همدان با تاکید بر اینکه ۴/۷۱ درصد جمعیت استان که در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارند، برای یافتن شغل یا حفظ شغل نیاز به آموزش دارند، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور و استان همدان با بالاترین نیروی کار جوان که اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه نیز هستند مواجه هستیم که برای اشتغال آنان باید برنامه‌ریزی کنیم. وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از افرادی که برای فراگیری مهارت وارد مراکز فنی‌وحرفه‌ای می‌شوند نیمه‌ماهر یا فاقد مهارت هستند، افزود: ۷۲ درصد از مراجعان برای فراگیری مهارت دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و ۷۵ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ سال دارند. محرابی با اشاره به اینکه برای ایجاد شغل جمعیت جوان به همگرایی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی نیاز است، خاطرنشان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سه حوزه دولتی، خصوصی و مشارکتی با کارآفرینان ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از ارائه آموزش‌های غیرکاربردی خودداری کرد، اظهار کرد: مرکز مهارت‌های پیشرفته در پنج دانشگاه استان همدان راه‌اندازی شده که سال گذشته ۱۹۳ هزار نفر ساعت آموزش ارائه داده است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان همدان با اشاره به اهمیت رعایت عدالت آموزشی در سراسر استان، گفت: سال گذشته ۳۶۶ هزار نفر ساعت در روستاهای استان، ۳۰۶ هزار نفر ساعت در زندان، ۳ هزار و ۳۸۴ نفر ساعت در مراکز درمان اجباری، ۱۳۰ هزار نفر ساعت در صنایع و اصناف، ۱۸۹ هزار نفر در مراکز سیار شهری و حاشیه شهر و ۱۰۳ هزار نفر ساعت در پادگان‌های نظامی آموزش ارائه شده است.