دنیای‌اقتصاد- زنجان: جلسه هم‌اندیشی درباره چگونگی تامین منابع مالی صنعت دامداری استان و بررسی مشکلات فعالان صنعت دامداری استان زنجان برگزار شد.
در این نشست، محمود اوغلو از فعالان صنعت دامداری استان زنجان با بیان اینکه با وجود بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی متاسفانه قیمت شیر تغییر محسوسی نداشته، گفت: بنده یکی از افراد خوش حساب در این صنعت بودم، اما به‌دلیل نبود پشتوانه مالی درپرداخت تسهیلات با مشکلات مواجه هستم.
وی با اعلام اینکه اکنون قیمت جو و سویا افزایش چشمگیر داشته، ادامه داد: در مقابل قیمت شیر تغییر محسوسی نداشته است. این فعال صنعت دامداری استان، افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و ۳۵ درصد هزینه‌های حمل‌ونقل را یادآور شد و ادامه داد: صحبت با شرکت‌های لبنی برای تجدیدنظر درباره قیمت شیر بعد از یک ماه دوباره به روال عادی برمی‌گردد و صنعت دامداری درمان نمی‌شود.
وی، از مدیریت بانک کشاورزی استان خواست برای جبران اقساط معوق تدبیری بیندیشد و افزود: جهاد کشاورزی استان نیز می‌تواند با کارخانه‌های لبنی استان با برگزاری جلسه‌ای تزریق به موقع منابع مالی به فعالان این صنعت را پیگیری کند.
علی‌اکبر افشاری از دیگر دامداران فعال استان، با بیان اینکه تزریق به موقع منابع مالی از سوی شرکت‌های لبنی به دامداران می‌تواند مشکلات این صنعت را مرتفع سازد، افزود: تزریق تسهیلات از سوی بانک کشاورزی استان در واقع نوعی مُسکن است و نمی‌تواند درمان دائمی برای دردهای فعالان این صنعت باشد.
وی، معوقات بانکی، نبود گازرسانی و کمبود منابع مالی را جزو مشکلات سد راه صنعت دامداری استان برشمرد و عنوان کرد: باید با همفکری جهاد کشاورزی استان و صنایع لبنی تدبیری برای کاستن مشکلات این صنعت بیندیشیم. مسعود بیات‌منش از دیگر فعالان صنعت دامداری استان، نیز نبود انسجام بین واحدهای دامداری استان را از مشکلات دامداران استان عنوان کرد و ادامه داد: کمبود نقدینگی در این صنعت موجب شده تا دلالان از فرصت پیش آمده برای رسیدن به سودهای کلان بهره بجویند.
به گفته وی، کمبود نقدینگی موجب رونق دلالی در بازار می‌شود که باید مسوولان جهاد کشاورزی استان در این رابطه تدبیری بیندیشند. بیات منش، با اعلام اینکه در زنجان زیرساخت توسعه این صنعت فراهم است، ادامه داد: حذف واسطه‌ها می‌تواند یکی از راهکارها برای رونق کسب‌وکار دامداران استان باشد.
کامل کردن زنجیره ارزش شیر
مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان نیز با تاکید بر ضرورت توجه به تامین مالی زنجیره ارزش کشاورزی(AVCF) به‌خصوص کامل کردن زنجیره ارزش شیر افزود: این امر می‌تواند از منظر افزایش ارزش افزوده، ایجاد کسب‌وکارهای جدید کشاورزی و افزایش تولید ناخالص داخلی و سرانه درآمد ملی اثرگذار باشد.
بهزاد نیکخواه، راه‌اندازی صنایع فرآوری وابسته به صنعت شیر در کنار واحدهای دامداری روستایی را در رونق کسب‌وکار روستائیان مهم دانست و ادامه داد: متاسفانه کارخانه‌های بزرگ صنایع لبنی به واسطه مسائل مدیریتی و بازار قادر به فعالیت در اندازه اقتصادی نیستند و راه‌اندازی واحدهای فرآوری کوچک در کنار دامداری‌های روستایی و اعمال مدیریت کیفیت محصول می‌تواند ضمن تامین نیاز داخلی به فرآورده‌های لبنی با استانداردسازی و بسته‌بندی مناسب به خارج از کشور نیز زمینه صادرات را فراهم کند.
نیکخواه اظهار کرد: کشورهای توسعه‌یافته در کنار ایجاد مزارع کشت و صنعت بزرگ از سرمایه‌گذاری در دامداری‌های خرد و به‌ویژه سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کشاورزی کوچک غفلت نکرده‌اند و در بسیاری از موارد محصولات خانگی با کیفیت بهتری روانه بازار شده و به قیمت مناسب‌تری نیز به فروش می‌رسد.
وی، قیمت متعارف شیر را در ثبات صنعت دامداری مهم دانست و افزود: باید ضمن ایجاد بازار رقابت، تدبیری برای تامین نهاده‌های دامداری اندیشیده شود.
به گفته این مقام بانکی استان زنجان، بانک کشاورزی می‌تواند با تنظیم روابط مالی کنشگران اصلی زنجیره ارزش شیر شامل عرضه‌کنندگان نهاده‌ها، دامداران، مراکز جمع‌آوری شیر و کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی در قالب تامین مالی زنجیره ارزش کشاورزی و استفاده از اعتبارات اسنادی و خرید دین نابسامانی گردش وجوه نقدی زنجیره از جمله تاخیر کارخانه‌های شیر پاستوریزه در پرداخت پول شیر و افزایش قدرت خرید دامداران در خرید نهاده‌ها را مدیریت و به کاهش قیمت تمام شده شیر و افزایش میزان تولید شیر نیزکمک کند.
مدیر شعب بانک کشاورزی این استان، اعلام کرد: کلیه واحدهای دامداری فعال که به‌دلیل تعویق در بازپرداخت بدهی دچار مشکل شده‌اند سریعا به شعب بانک مراجعه کنند تا در اسرع وقت به طریق مقتضی تعیین تکلیف شوند.
وی حمایت بانک کشاورزی این استان، از دامداری‌های نیازمند تجهیز و نوسازی برای توجه و رعایت اصول بهداشتی در محیط گاوداری را اعلام کرد و افزود: کاهش قیمت
تمام شده و افزایش سودآوری با سطح تکنولوژی تولید و مهارت‌های مدیریتی ارتباط بسیار نزدیکی دارد از این رو بانک آمادگی دارد با پرداخت تسهیلات به افزایش ضریب مکانیزاسیون دامداری‌های صنعتی و روزآمد کردن ساختمان تجهیزات و ماشین‌آلات تجهیزات کمک کند.
توسعه واحدهای دامداری کوچک روستایی
معاونت امور دام و طیور جهاد کشاورزی استان نیز با اعلام اینکه اکنون ۲۵۳ واحد پرورش دام در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۰۹ واحد گاو شیری بوده و بقیه در بخش پرواربندی و پرورش تلیسه فعال هستند، گفت: ۱۴۲ واحد پرورش دام دارای مجوز و ۶۴۳ واحد شیری در استان فعال هستند.
رحمان رستمخانی، گاوداری شیری را جزو صنایع سخت بخش کشاورزی عنوان کرد و با تاکید بر حل مشکلات سد راه این صنعت که نقش مهمی در توسعه صنعت لبنی استان دارد، افزود: در سطح استان ۱۰۳ مرکز جمع‌آوری شیر تولیدی این واحدها وجود دارد که ماده اولیه ۱۱ واحد صنایع لبنی را تولید می‌کنند.
این مقام مسوول، با اعلام اینکه زنجیره تولید گوشت در استان کامل است، توسعه واحدهای دامداری کوچک روستایی را رویکرد این استان عنوان کرد.
رستمخانی، مدت زمان بهره‌برداری واحدهای صنعتی در استان را ۵۱ ماه در سال ۹۱ و امسال ۴۵ ماه اعلام کرد و افزود: این در حالی است که مدت زمان بهره‌برداری از یک واحد دامی روستایی زیر پنج ماه است.
معاون امور دام و طیور جهاد کشاورزی استان، با اعلام اینکه بیش از ۷۰۰ طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی طی سال جاری به بانک کشاورزی استان معرفی شده، افزود: افزایش سرمایه در گردش در بخش دامداری استان امری ضروری است و نیاز به راه‌اندازی واحد پرواربندی جدید در استان احساس نمی‌شود.
به گفته وی، اکنون استان در صنعت دامداری به حد اشباع رسیده و بیش از ۳۰ درصد ظرفیت استان فعالیت انجام می‌گیرد.
رستمخانی ساخت واحدهای جدید گاو شیری در استان را منوط به فراهم شدن سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: یک بخش تولید تابع شرایط بازار است و دخالت برخی دستگاه‌های نظارتی موجب می‌شود تا چرخه حمایت از دست جهاد کشاورزی استان خارج شود. به گفته وی، خارج شدن واحد دامداری در استان نزدیک به چهار سال زمان می‌برد، تا دوباره وارد چرخه تولید شود.