دنیای اقتصاد - بندرعباس - جمیله دبیری نیا: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور تبدیل این بندر به یک گرین پورت ( بندر سبز) خبر داد و بار دیگر بر لزوم محقق شدن سیاست «برد- برد- برد» در مسیر توسعه دریایی و بندری استان تاکید کرد.
حمیدرضا دلبری با اشاره به شعار سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی دریانوردی گفت: سازمان جهانی دریانوردی (IMO) سیاست توسعه پایدار برای از بین بردن فقر و محرومیت را ۲۱ سال پیش دردستور کار قرارداد که امسال شعار روز جهانی دریانوردی را «نقش بنادر در توسعه پایدار؛ ۲۱ سال پس از اجلاس ریودوژانیرو» برگزید که درکشور ما این شعار با عنوان «توسعه پایدار؛ نقش ارگان‌های دریایی کشور» مدنظر قرار گرفت.
دلبری خاطرنشان کرد: ۵۰ شغل و حرفه در ارتباط با صنعت حمل و نقل دریایی وجود دارد که برای توسعه این صنعت باید مشاغل مرتبط به این بخش نیز توسعه یافته‌تر شوند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کل عملیات تجارت خارجی کشور از طریق بنادر انجام می‌شود، ادامه داد: بنادر مختلف کشور در مجموع حدود ۹۳ درصد واردات و بیش از ۸۰ درصد از حجم کل صادرات کشور را بر عهده دارند.
دلبری با اعلام اینکه در استان هرمزگان بیش از ۷۲ بندر بزرگ و کوچک وجود دارد، افزود: مجتمع بندری شهید رجایی به‌عنوان عظیم‌ترین بندر تجاری کشور به تنهایی سهم بیش از ۵۰ درصدی در انجام عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور دارد.
وی تصریح کرد: سازمان بنادر حدود ۶۰ بندر کوچک چندمنظوره را در مراحل پایانی ساخت وآماده بهره‌برداری دارد که ۳۲ بندر از بنادر یادشده در سواحل استان هرمزگان واقع شده است؛ در حال حاضر، تعداد قابل توجهی از آنها تکمیل شده یا به مرحله بهره برداری رسیده است همچنین این بنادر نقش مهمی در معیشت ساحل نشینان و رونق کسب‌وکار آنها دارد.
این مقام مسوول بیان کرد: طی سال‌های گذشته کارهای پسندیده‌ای در بندر شهید رجایی صورت گرفته است که از جمله آن، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر از ۲/۳ میلیونTEU به ۶ میلیون TEU و الحاق ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار به اراضی پسکرانه این بندر است. اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است و باید از ظرفیت‌های ایجاد شده برای توسعه اقتصادی کشور بهره‌های بیشتری ببریم.
وی با بیان اینکه جایگاه بندر شهیدرجایی به دلیل قرارگیری در کریدور شمال - جنوب، منطقه‌ای و بین‌المللی است، ابراز کرد: ما برای بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های ترانزیتی خود ناگزیر به تعامل با کشورهای منطقه هستیم، به گونه‌ای که در حال حاضر از مجموع ظرفیت ۱۵میلیون تنی ترانزیت در کشور تنها ۳میلیون تن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که تداوم وضعیت فعلی، ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزایش ظرفیت مخازن نفتی در بندر خلیج فارس را از جمله اولویت‌های کاری خود عنوان کرد و افزود: ضروری است تا به منظور ایفای نقش مجتمع بندری شهیدرجایی به عنوان یک بندر لجستیکی در کشور، کاهش صادرات مواد نفتی خام به سایر کشورها مورد توجه قرار گیرد؛ برهمین اساس، باید توانمندی‌های موجود در فرآوری این مواد ارتقا یافته و صادرات مجدد آنها مدنظر قرار گیرد.