دنیای اقتصاد - همدان- وحید ملکیان: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه همدان به لحاظ بارش جزو آخرین استان‌ها است، افزود: با وجود اینکه در ایام تابستان اقلیم هوای همدان دمای بالایی را تجربه کرد و از نظر بارندگی نیز 44 درصد کاهش داشتیم، قطعی آب وجود نداشت.
مرتضی عزالدین با بیان اینکه هر چند سال در همدان خشکسالی رخ می‌دهد، افزود: در هر سالی که خشکسالی رخ داده است همدان با قطعی آب روبه‌رو بوده، اما امسال در همدان قطعی را شاهد نبودیم و اگر قطعی وجود داشت ناشی از شکستگی و ایرادهای فنی بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان جمعیت شهری زیر پوشش شرکت آبفا را یک میلیون و ۶۴ هزار نفر عنوان کرد و گفت: بر این اساس ۲۹ شهر زیر پوشش آبفای شهری هستند. وی تعداد مشترکان آب را ۳۴۵ هزار و ۶۳۸ فقره دانست و گفت: شرکت آبفای همدان دارای ۲۴۵ حلقه چاه، سه دهنه چشمه، چهار رشته قنات و ۷۰ باب مخزن با ظرفیت ۲۹۲ هزار و ۴۹۳ مترمکعب است. عزالدین با اشاره به اینکه شبکه توزیع آب استان ۲ هزار و ۵۰۷ کیلومتر است، یادآور شد: طول خط انتقال آب استان ۴۱۹ کیلومتر، سرانه طولی به صورت متوسط ۲۵۰ لیتر و سرانه مصرف ۱۶۱ لیتر است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در پنج ماه نخست امسال ۴ هزار و ۴۰۰ انشعاب فاضلاب به فروش رسیده است، یادآور شد: در این مدت ۶ هزار و ۸۷ فقره انشعاب آب نیز به فروش رفته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با اشاره به اینکه شرکت آبفا ۴۳ میلیون مترمکعب آب تولید کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فروش آب ۵۷۰ لیتر در حالت کلی و در بخش خانگی ۵۳۰ لیتر در ثانیه بوده است.
وی سرانه تولید در پیک مصرف را ۷۷۷ لیتر عنوان کرد و گفت: در بخش مشترکان ۷۵ درصد مشترکان زیر ۲۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند. عزالدین پرداخت غیرحضوری قبوض آب در سطح استان را ۷۷ درصد عنوان کرد و گفت: پرداخت غیرحضوری در شهر همدان ۸۴ درصد است، اما بالاترین میزان پرداخت غیر‌حضوری در کبودرآهنگ ۹۴ درصد و در اسدآباد ۶۹ درصد است. وی اضافه کرد: امسال افت آب‌ کل چاه‌های ما به یک متر می‌رسید اما با بی‌آبی که داشتیم، هر ماه یک متر افت چاه‌ آب و در تابستان این میزان به چهار متر و ۶۰ سانت افت رسید. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه چاه‌های شرکت ۴۵۵ لیتر در ثانیه افت آب‌دهی داشت، اظهار کرد: برای اینکه شرایط شهر را به حالت پایدار نگه ‌داریم در این مدت ۴۴۵ لیتر در ثانیه به مجموعه استحصال چاه‌ها اضافه کردیم. وی در ادامه از اجاره ۱۴ حلقه چاه خبر داد و گفت: با بررسی بیش از ۸۰ چاه خصوصی در نهایت با کیفی‌سنجی آب توانستیم ۱۴ چاه را برای این امر اختصاص دهیم. عزالدین با اشاره به عدم قطعی آب در همدان در ایام تابستان خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها و کمک مردم در مصرف بهینه موجب شد تا مصرف آب تا حد قابل توجهی کاهش یابد.