دنیای اقتصاد ـ کرمان ـ‌ مجید نعمت‌الهی: با حضور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه ثبت آنی معاملات استان کرمان همزمان با سراسر کشور افتتاح شد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ایجاد ارتباط بین مجموعه‌های ثبت اسناد و املاک در کشور، اصلاح فرآیندها، از بین رفتن امکان جعل و تخلف و تنظیم متن قراردادها و احراز هویت اشخاص را از جمله مزایا و اهداف راه‌اندازی این سامانه برشمرد.
احمد تویسرکانی ادامه داد: با این توسعه الکترونیک در بخش اسناد و املاک،مردم می‌توانند با پیگیری رمز تصدیق اسناد صادر شده توسط این سامانه،از اصالت آنها اطمینان یابند.وی ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی سامانه ثبت آنی معاملات، مراجعه مردم به دفاتر ثبت کاهش چشمگیری بیابد و هزینه‌های مربوط به روند اداری گذشته نیز کاهش یابد.
به گفته تویسرکانی در نخستین روز اجرای طرح ثبت آنی معاملات ۹ هزار و ۳۲۵ سند در سراسر کشور به ثبت رسید و ۳ هزار و ۴۴۵ دفترخانه در کل کشور از این سیستم بهره بردند که ۷۷ دفترخانه استان کرمان در نخستین روز ۱۸۴ سند را از این طریق ثبت کردند.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از افزایش ۴ برابری درآمد این سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در چهار سال گذشته خبر داد و افزود: استان کرمان با داشتن ۱/۳ درصد از دفاتر رسمی کل کشور، دارای ۲۱۹ دفترخانه اسناد رسمی، ۱۶ واحد ثبتی و ۱۳۹ دفتر ازدواج و طلاق است که در مجموع ۵/۳ درصد واحدهای کل کشور را شامل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مجموع ادارات ثبتی در کل کشور ۳۵ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۳۶۱ پرونده در ۵ ماه نخست امسال داشته‌اند و استان کرمان یک میلیون و ۲۲۸ هزار و ۸۰ پرونده ثبتی را در این مدت به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: از ۸ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۰۰ معامله ثبت شده در کل کشور هم تعداد ۲۲۹ هزار و ۴۱۹ قرارداد ثبت شده مربوط به استان کرمان است و از ۲۷ هزار و ۱۳۴ شرکت تجاری به ثبت رسیده در کل کشور، ۳/۲ درصد آن (۶۱۱ شرکت) به کرمان اختصاص دارد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در مورد تقاضاهای سند مالکیت و اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی سطح کشور در مجموع یک میلیون و ۳۴ هزار و ۶۲۵ پرونده از تاریخ مهر ماه سال گذشته به ثبت رسیده که تاکنون ۶۳۲ هزار و ۹۶۳ مورد آن بررسی و به گروه‌های کارشناسی ارسال شده است.
گشایش کانون سردفتران
و دفتریاران
در سفر رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به کرمان، کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمان هم افتتاح شد.
احمد تویسرکانی گفت: ساختمان کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمان خریداری شده و از بین ۳۰ نفر شرکت کننده در انتخابات این کانون ۱۰ نفر به عنوان اعضای اصلی و علی‌البدل انتخاب شده‌اند.
وی افزود: حوزه سردفتری اسناد رسمی در استان کرمان، سابقه‌ای ۶۰ ساله دارد.