دنیای اقتصاد - کرج - رسول باقری: تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین اتاق بازرگانی البرز و اندونزی به امضا رسید.
براساس این گزارش هیات اتاق بازرگانی اندونزی با ترکیبی ۳۵نفره برای مذاکره و همکاری در زمینه‌های نفت و گاز و محصولات پتروشیمی، تاسیسات و تجهیزات زیر ساختی صنعتی، تجهیزات نیروگاهی، توریسم، صنعت ساختمان و صنایع غذایی به ایران مسافرت کردند و در طول سفر ۴ روزه خود با دکتر نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس دفتر رییس جمهوری و تعدادی از وزرای دولت ملاقات و گفت‌وگو‌ کردند.
حسین طوسی، رییس اتاق البرز در ابتدای این دیدار اظهار کرد: این هیات تجاری متشکل از مقامات عالی رتبه کشور اندونزی است که به مناسبت روز اندونزی در اتاق ایران حضور بهم رسانیده‌اند. پس از انجام مذاکرات میان طرفین کمیته‌ای مشترک به منظور گسترش روابط تجاری در اتاق ایران تشکیل شد.
طوسی افزود: خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی انجام شده و تمایل اعضای این هیات تمام دیدارهای این گروه از کارخانه‌ها و سایت‌های تولیدی استان البرز انجام شده است.
وی افزود: سفیر اندونزی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تکنولوژی ایران سطح بالای عملکرد این مجموعه‌ها را ستود.
رییس اتاق البرز با اشاره به فشار تحریم‌ها به واحدهای صنعتی و فعالیت متداوم تولید و صنعت کشور ابراز امیدواری کرد: تحریم‌ها سریع‌تر رفع شده تا روابط اقتصادی و تجاری دو کشور توسعه بیشتری یابد.
وی با تاکید بر اعزام هیات‌های تجاری متقابل و پتانسیل‌های بالای دو کشور ابراز امیدواری کرد: روابط تجاری قوی بین دو کشور برادر مسلمان ایجاد شود.
طوسی افزود: در واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ استان البرز طیف گسترده‌ای از محصولات مختلف مثل: تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین نیروگاهی، زیرساخت‌های گازو نفت، قطعه‌سازی اتومبیل، فلزات سلولزی، نساجی، موادغذایی و پلاستیک تولید خواهد شد و تجار اندونزی در هر محصولی که تمایل داشته باشند می‌توانند سرمایه‌گذاری و خرید محصول داشته باشند.
دیان ویرنجوریت، سفیر اندونزی در ایران نیز با تاکید بر وجود نقاط مشترک بین ایران و اندونزی، از دست دادن فرصت‌ها برای توسعه همکاری‌های تجاری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: امروز زمان آن رسیده است که با تکیه بر ظرفیت‌ها، منابع طبیعی، نیروی انسانی و فناوری‌های دو طرف، تعاملات بین دو کشور را توسعه دهیم. ایران و اندونزی می‌توانند در زمینه‌های نفت و محصولات شیمیایی همکاری‌های خوبی داشته باشند.
وی یادآور شد: اندونزی می‌تواند با تکیه بر مهارت، تکنولوژی و نیروهای متخصص ایرانی به زیرساخت‌های خوبی دست یابد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سفارت اندونزی این است که پس از باز تعریف روابط در کشور، دیگر اجازه ندهد فرصت‌ها از بین برود و با برنامه‌ریزی دقیق از ظرفیت‌های موجود برای ارتقای روابط خود با ایران بهره بگیرد.سفیراندونزی ابراز امیدواری کرد: با روی کار آمدن دولت جدید شاهد سطح جدیدی از روابط میان دو کشور باشیم وی گفت: استان البرز دارای پتانسیل‌های فراوانی در زیرساخت‌ها و تکنولوژی صنعتی است و ما از این شرایط شگفت‌زده شده‌ایم.
وی افزود: تجار ایرانی می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه لاستیک و روغن خوراکی را از کشور اندونزی تهیه کنند.
سفیراندونزی تاکید کرد: کشور اندونزی بزرگ‌ترین تولید کننده کاکائو، قهوه، کائوچو و روغن نخل و لوازم اتومبیل است.
نوری رجب، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اندونزی ونایب‌رییس کمیته بازرگانی ایران در اتاق بازرگانی این کشور نیز در ادامه اظهار کرد: من حامل پیام دوستی رییس اتاق بازرگانی اندونزی برای شما هستم وخوشحالم که در این مدت زمان کوتاه توانستیم قسمت کوچکی از پتانسیل‌های صنعتی استان البرز را مشاهده کنیم.
نوری رجب افزود: ما در ایران شاهد پتانسیل‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در زمینه نفت و گاز هستیم و سیاست کشورهای دیگر نباید بر اقتصاد و تجارت ما تاثیر منفی داشته باشد.
رییس کمیته بازرگانی ایران و اندونزی اعلام کرد: در دیدار با دکتر نهاوندیان سه تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده ایم و هدف ما در ابتدا آشنا شدن طرفین و ایجاد روابط متقابل برای سرمایه‌گذاری در آینده خواهد بود.