دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی‌مقدم: رییس کارگاه‌های غلتک نوردسرد فولاد مبارکه اصفهان از صرفه جویی 19 میلیارد ریالی با استفاده از غلتک‌های کروم‌کاری شده در این خطوط خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال گذشته کارگاه کروم‌کاری غلتک‌های نوردسرد به بهره‌برداری رسید به همین جهت عملیات کروم‌کاری غلتک‌ها در دستور کار قرار گرفت.
محسن اختری افزود: عملیات کروم‌کاری غلتک‌های کاری در مرحله آماده‌سازی غلتک انجام و پس از سنگ‌زنی، گریت بلاست یا EDT غلتک‌ها، کروم‌کاری شد.
وی با اشاره به مزایای کروم‌کاری غلتک‌ها گفت: کاهش توقفات ناشی از تعویض غلتک‌ها و کاهش مصارف غلتک و بهبود کیفیت سطحی ورق از مهم‌ترین مزایای کروم‌کاری غلتک‌های نورد سرد است.
وی تصریح کرد: در چهار ماه نخست سال جاری با به کارگیری غلتک‌های کروم‌کاری شده بیش از ۱۰ میلیاردریال صرفه‌جویی ناشی از کاهش مصرف غلتک در خطوط نوردسرد محقق شده است به طوری که در واحدهای تاندم میل ۳۷ درصد، نورد دوقفسه‌ای ۶۸ و واحد نوردسطحی ۲، (اسکین پاس ۲) ۵۶ درصد نرخ مصرف این خطوط کمتر از متوسط سال ۹۱ بوده است.
اختری افزود: با افزایش تناژ کارکرد و کاهش توقفات تعویض غلتک در همین مدت حدود ۹ میلیارد ریال صرفه‌جویی حاصل شده است؛ به طوری که تعداد تعویض‌های واحد نوردسطحی ۱ (اسکین پاس ۱) ۷۶ درصد، نوردسطحی ۲ (اسکین پاس ۲) ۱۰۶ درصد، واحد گالوانیزه و نورد دوقفسه‌ای ۳۵ دصد و تاندم میل ۲۰ درصد کاهش داشته است که در مجموع بیش از ۱۹ میلیارد ریال صرفه‌جویی حاصل شده است. وی پیش‌بینی کرد تا پایان سال با گسترش استفاده از غلتک‌های کروم‌کاری شده روند کاهش مصارف غلتک و تعداد تعویض‌های غلتک خطوط نورد شتاب بیشتری داشته باشد.