دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اعلام اینکه عملیات اجرایی فرودگاه جدید اهواز 6 سال طول می‌کشد، گفت: بر اساس توافقات انجام شده با وزارت نفت و راه قرار شده وزارت نفت زمین مورد نیاز و پرداخت هزینه جابه‌جایی فرودگاه را برعهده بگیرد.
محمود رسولی‌نژاد اظهار کرد: فرودگاه اهواز یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور بوده از این رو نیاز بود که به سیستم‌های مدرن و به روز مجهز باشد.
وی راه‌اندازی مرکز سویچینگ، بهسازی برج مراقبت و ترمینال خارجی را از مهم‌ترین طرح‌های بهره‌برداری شده در فرودگاه اهواز دانست و گفت: میزان اعتبار لازم برای خرید دستگاه سویچینگ ۴۵۰ هزار یورو بوده که در حال حاضر در فرودگاه نصب شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در خصوص بهسازی فضای ترمینال پروازهای خارجی گفت: با توجه به توافقاتی که با استانداری خوزستان صورت گرفته است بخشی از اعتبار لازم جهت اجرای این طرح بر عهده استانداری بوده است.
وی تصریح کرد: فاز نخست این طرح عملیاتی شده است. همچنین فاز دوم آن نیز به مناقصه گذاشته خواهد شد.
رسولی‌نژاد در‌خصوص فرودگاه جدید اهواز عنوان کرد: طبق توافقات انجام شده با وزارت نفت و راه و شهرسازی قرار بر این شد که وزارت نفت هزینه لازم برای جابه‌جایی فرودگاه را پرداخت کرده و زمین لازم را در اختیار ما قرار دهد سپس این فرودگاه در اختیار آنها قرار داده شود. وی با بیان اینکه ساخت فرودگاه جدید اهواز شش سال زمان می‌برد، گفت: در حال حاضر فنس‌کشی زمین جدید فرودگاه صورت گرفته و این جای امیدواری است.
رسولی‌نژاد اظهار کرد: فرودگاه بین‌المللی اهواز با حدود ۲۱۵ نفر نیروی کار به لحاظ بهره‌وری یکی از فرودگاه‌های موفق در رتبه‌بندی کشوری محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: با توجه به نسبت تعداد پرواز‌ها به کارمندان، فرودگاه اهواز جزو شاخصه‌های بر‌تر در فرودگاه‌های کشور است.
وی میزان هزینه فرودگاه اهواز را در سال گذشته ۸/۹ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این در حالی بوده که میزان درآمدهای این فرودگاه ۴/۹ میلیارد تومان است.
رسولی‌نژاد افزود: با این وجود حد فاصل بین درآمد و هزینه‌های فرودگاه اهواز حدود ۴۱۵ میلیون تومان منفی است؛ امیدواریم در سال آینده با میزان درآمد بیشتر این کسری جبران شود. وی فرودگاه اهواز را چهارمین فرودگاه بر‌تر کشور دانست و گفت: ‌روزانه ۷۵ تا ۸۰ پرواز به صورت رفت و برگشت از این فرودگاه انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بهسازی ترمینال پروازهای خارجی را از پروژه‌های مهم افتتاح شده در فرودگاه اهواز دانست و گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح ۹ میلیارد تومان است که فاز اول آن به اتمام رسیده است.
وی در خصوص توسعه اپرون و پارکینگ طبقاتی نیز گفت: تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در این خصوص هزینه شده است.
رسولی‌نژاد سال جاری را سال ارتقای ایمنی برای فرودگاه‌های کشور قلمداد کرد و افزود: اولین و مهم‌ترین هدف ما ارتقای مسائل ایمنی بوده، ضمن اینکه به دنبال آن هستیم تا فرودگاه‌ها را به لحاظ اقتصادی به خودکفایی برسانیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های خوزستان نیز گفت: دستگاه
آر. وی. آر که از مجهز‌ترین دستگاه‌های دنیا در امر پرواز بوده با اعتباری معادل ۷۰۰ میلیون تومان در فرودگاه بین‌المللی اهواز نصب شد. ناصر صفاری اظهار کرد: طی توافقاتی که با استاندار خوزستان به عمل آمده است قرار بر این شد که یک سوم از هزینه پروژه‌های مورد افتتاح بر عهده استانداری خوزستان باشد.
وی بیان کرد: توسعه سالن عمومی فرودگاه از دیگر طرح‌های در دست اقدام بوده که اکنون در دست مطالعه است. طبق مطالعات انجام گرفته ظرفیت سالن فرودگاه حداقل باید ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های خوزستان افزود: فرودگاه اهواز از لحاظ مساحت جزو فرودگاه‌های کوچک در کشور محسوب می‌شود. وی خاطرنشان کرد: متوسط میزان مساحت فرودگاه‌های کشوری ۵۵۰ هکتار بوده در حالی که فرودگاه اهواز ۲۸۴ هکتار مساحت دارد. وی به پروازهای خارجی فرودگاه اهواز اشاره کرد و افزود: پروازهای خارجی این فرودگاه به کشورهای ترکیه، عربستان، عراق، سوریه، امارات و کویت است. صفاری گفت: بهسازی و توسعه برج مراقبت فرودگاه و نصب دستگاه سویچینگ از مهم‌ترین نیازهای فرودگاه بوده که برای راه اندازی آنها ۴ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی بهسازی ترمینال خارجی به متراژ ۳ هزار مترمکعب را از دیگر طرح‌های مهم در فرودگاه اهواز دانست و گفت: اعتبار هزینه شده در این طرح ۶۰۰ میلیون تومان است.