دنیای‌اقتصاد- کرمانشاه- الهام اکبری: رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه از افتتاح 174 طرح توسعه کشاورزی همزمان با هفته دولت در استان خبر داد و گفت: از نظر جذب منابع طرح توسعه کشاورزی جزو استان‌های برتر کشور هستیم.
مهندس علی اشرف منصوری گفت: سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که زمینه اشتغالزایی ۷۳۰ نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می‌کنند.
وی ادامه داد: در مرحله اول طرح توسعه کشاورزی، سهم استان کرمانشاه ۱۳۷ میلیارد تومان تسهیلات باسود هفت درصد بود که از محل این منابع در یک بازه زمانی شش ماهه شش هزار و ۲۰۰ طرح به مرحله انعقاد قرارداد و توافق بانک رسید.
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه این طرح‌ها مجموعا بیش از چهار هزار نفر اشتغالزایی به همراه داشتند و بالغ بر دو هزار و ۶۰۰ مورد آنها به بهره‌برداری رسیده و مابقی آنها نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
منصوری سهم مرحله دوم استان کرمانشاه از تسهیلات طرح توسعه کشاورزی را نیز ۱۱۴ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در این مرحله سود تسهیلات ۱۳ درصد است و فرآیند پرداخت و انعقاد قرارداد کمی متفاوت می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: با تلاشی که صورت گرفته ۱۵۰ میلیارد ریال نیز از محل منابع متمرکز وزارت جهاد کشاورزی و سهم سایر استان‌ها برای طرح‌های توسعه کشاورزی استان کرمانشاه استفاده می‌شود.
به گفته این مسوول کار اجرایی مرحله دوم طرح‌ها و معرفی آنها نیز از اواخر سال گذشته آغاز شده است و به رغم همه مشکلات موجود تا کنون ۱۰۷ درصد از سهم ابلاغی استان به تهران ارسال شده و ۸۸ درصد از این میزان نیز توانسته است مصوبه صندوق توسعه ملی را دریافت کند که این رقم نسبت به سایر استان‌های دیگر رقم قابل توجهی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآوری کرد: از این تعداد طرح که مصوبه صندوق توسعه ملی را دریافت کرده‌اند، ۱۱ میلیارد تومان طرح به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.
منصوری گفت: با تکمیل کامل طرح‌های کشاورزی استان شاهد افزایش ۲۳ درصدی ظرفیت مرغداری‌های گوشتی، افزایش چهار درصدی مرغداری‌های تخم گذار، افزایش ۵۹ درصدی ظرفیت گاوداری شیری صنعتی، افزایش ۵۳ درصدی پرواربندی گوساله، افزایش ۲۰۰ درصدی پروار بندی بره، افزایش ۳۹ درصدی تولیدات زنبور عسل و افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت شیلات استان خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از استان‌ها حتی ۳۰ درصد اعتبارات طرح توسعه کشاورزی خود را جذب نکرده‌اند، ادامه داد: کرمانشاه از نظر جذب اعتبار طرح‌های توسعه کشاورزی جزو استان‌های برتر کشور است.