دنیای اقتصاد - برای محرومیت زدایی و اشتغالزایی در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و همچنین تسریع در روند انجام طرح‌های اکتشافی مصوب هیات دولت در این استان‌ها دومین جلسه کمیته راهبردی اکتشاف در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به مدیریت مرکز مشهد برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، این جلسه برای تمرکززدایی فعالیت‌های اکتشافی در کشور و توسعه بیشتر آن در مدیریت زمین‌شناسی مرکز شمال شرق کشور با حضور معاون و مدیران اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و جمعی از مدیران مرکز مشهد برگزار شد.

کارشناسان حاضر در دومین جلسه کمیته راهبردی اکتشاف خواستار ایجاد ارتباط تنگاتنگی بین مدیریت مرکز مشهد و سازمان‌های صنایع و معادن استان‌های همجوار شدند تا همه فعالیت‌های اکتشافی و معدنی صورت گرفته از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی در سه استان یاد شده به صورت یکپارچه و یا نظارت مستمر کارشناسان این مرکز صورت گیرد. نظارت بیشتر بر روی طرح‌های اکتشافی در دست اجرا از دیگر دستاوردهای دومین جلسه کمیته راهبردی اکتشاف بودو مقرر شد با تمرکز بیشتر بر نحوه انجام فعالیت‌های اکتشافی ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی، وضعیت پتانسیل معدنی و محدوده‌های تعیین شده هر چه زودتر مشخص شود.

از سویی قرار بر این شد کارشناسان حوزه معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و مرکز مشهد با ایجاد تعامل گسترده‌تر به انتقال مستمر مسائل و مشکلات موجود در بخش معدن برای تسریع در این فعالیت‌ها بپردازند و کارشناسان با تدوین شرح خدمات مورد نیاز در محدوده‌های اکتشافی استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و اعلام آن به مدیران مستقر در تهران به فعالیت‌های خود سرعت بیشتری بخشند.

براساس این گزارش مدیریت مرکز مشهد برای انجام بیشتر فعالیت‌های اکتشافی خود اقدام به تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی برای انجام مطالعات کانی سنگین و آنالیز نمونه‌های اکتشافی و حفاری‌های صورت گرفته کرده‌اند که در همین زمینه کمیته کارشناسی برای پیشبرد اهداف این بخش تشکیل خواهد شد.

همچنین مقرر شد برای تمرکززدایی بیشتر واحد اکتشاف مدیریت مرکز شمال شرق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تقویت و در این راستا معاونت اکتشاف این سازمان نیز متقبل شد همه لوازم و تجهیزات و آموزش‌های لازم را در اختیار کارشناسان مرکز مشهد قرار دهد.