رییس پلیس راه استان اصفهان، از مجهز شدن ۱۲پاسگاه پلیس راه استان به سیستم ماهواره‌ای «GPS» برای کنترل سرعت اتوبوس‌های بین‌شهری خبر داد. سیستم موقعیت‌یاب جهانی از یک شبکه ۲۴ ماهواره‌ای در مدار زمین تشکیل شده است که برای اندازه‌گیری سرعت، جهت‌یابی و جست‌وجو به کار می‌رود. سرهنگ سیدمحمدرضا صفوی با اعلام این خبر به «ایرنا» گفت: از زمستان سال گذشته تاکنون ۱۲پاسگاه ‌پلیس‌راه استان به سیستم ماهواره‌ای GPS مجهز شده‌اند تا به کنترل دقیق سرعت اتوبوس‌های بین شهری بپردازند. وی افزود: سه پاسگاه مسیر اصفهان-کاشان، اصفهان-تهران و اصفهان-شیراز به صورت همزمان به این سیستم متصل هستند و بقیه به صورت غیرهمزمان اطلاعات مربوط به سرعت اتوبوس‌ها را کنترل و به مرکز تهران گزارش می‌کنند.

وی تاکید کرد: این سیستم با هدف بالابردن ضریب امنیت مسافران در مسیرهای بین شهری و کاهش تصادفات جاده‌ای به کار گرفته شده است. صفوی با اشاره به اینکه این سیستم ماهواره‌ای جایگزین سیستم قبلی کنترل سرعت شده است، تصریح کرد: در زمان حاضر تمام اتوبوس‌های مسافرتی بین شهری در سه محور تهران-تبریز، تهران-شیراز و تهران-مشهد موظف به استفاده از سیستم GPSهستند.

به گفته وی، رانندگان اتوبوس بین شهری موظفند هنگام رسیدن به پاسگاه‌های پلیس‌راه، خروجی سیستمGPS خود را ارائه دهند تا پلیس با پردازش آن‌ از طریق سیستم رایانه‌ای، سرعت دقیق اتوبوس‌ها را مشخص کند.