گروه استان‌ها- مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی سازمان توسعه برق ایران از آغاز عملیات اجرایی دو نیروگاه سیکل ترکیبی در مناطق غرب و جنوب کشور در سال‌جاری خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه برق ایران سیدعلی بنی‌هاشمی با اشاره به اینکه براساس قرارداد ۲۲واحد، که در سال‌های گذشته به امضا رسیده بود، باید ۲۲ واحد بخار در کنار نیروگاه‌های گازی ساخته شده و این نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: براساس این قرارداد تاکنون نیروگاه‌های نکا و یزد هر کدام با قدرت ۱۶۰مگاوات ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه براساس این قرارداد، در سال‌‌جاری عملیات اجرایی ۲طرح سنندج و آبادان آغاز خواهد شد، افزود: بخش گاز این نیروگاه‌ها پیشتر ساخته شده و در حال بهره‌برداری است.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با اشاره به اینکه بخش گاز نیروگاه‌های سنندج در ۴واحد ۱۵۹مگاواتی و آبادان نیز در ۴واحد ۱۲۳مگاواتی ساخته شده است، یادآور شد: هدف از ساخت واحدهای سیکل ترکیبی، افزایش بازده واحدهای گازی، تامین بخشی از نیاز برق منطقه و شبکه سراسری، ایجاد زمینه اشتغال و توسعه صنایع در منطقه است.

بنی‌هاشمی افزود: علاوه بر این طرح‌ها، در حال حاضر نیروگاه‌های کرمان، کازرون و دماوند نیز در مجموعه طرح‌های سیکل ترکیبی در حال اجرا است.

براساس این گزارش، در یک نیروگاه سیکل ترکیبی تولید انرژی (برق) توسط توربین ژنراتورهای گازی و بخاری حاصل می‌شود. تولید بخار برای به گردش درآوردن پره‌های توربین‌های بخاری توسط بویلرهای بازیاب حرارتی (HRSG) که دمای موردنیاز خود را (جهت گرم شدن) از هدایت گرمای خروجی اگزوز توربین گازی تامین می‌کنند، صورت می‌گیرد. به طور معمول از گازهای خروجی از هر دو واحد گازی می‌توان برای تولید بخار در یک واحد بخار استفاده کرد.