گروه استان‌ها- در دیدار سفیر جدید کشور هلند در جمهوری اسلامی ا یران با قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، بر توسعه روابط در زمینه‌های مختلف کشاورزی و دامپروری تاکید شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی، در این مراسم قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی فعالیت‌های این نهاد را در زمینه‌های مختلف تشریح کرد.

سیداحمد علوی با تصریح بر اینکه آستان قدس رضوی قدیمی‌ترین نهاد اداری و دیوانی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: این مجموعه بیش از ۴۰۰سال قدمت دیوانی و اداری دارد که این مدت زمان با سابقه همکاری‌های متقابل دو کشور برابری می‌کند.

وی به فعالیت‌های وسیع آستان قدس رضوی در زمینه‌های اقتصادی، فنی و مهندسی، کشاورزی، فرهنگی و خدمات اجتماعی اشاره کرد و افزود: در این موسسات بیش از ۲۰هزار نفر افراد متخصص، پژوهشگر و کارمند مشغول به کار هستند.

وی از منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان یک مرکز مهم با قابلیت‌های خاص یاد کرد و افزود: این منطقه با قرار گرفتن در مسیر تاریخی راه ابریشم و کانون اتصال کشورهای عضو اکو به عنوان منطقه‌ای استراتژیک و پل ارتباطی شرق و غرب مطرح است.

علوی به فعالیت‌های دارویی و درمانی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: شرکت داروسازی ثامن یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع سرم‌های تزریقی و دارویی و بیمارستان فوق تخصصی رضوی به عنوان مجهزترین بیمارستان خاورمیانه توسط این نهاد ساخته شده‌اند.

وی افزود: آستان قدس رضوی با دارا بودن ۱۵ موسسه بزرگ کشاورزی، دامپروری و فرآورده‌های لبنی فعالیت‌های وسیعی را در این زمینه انجام می‌دهد و با اختصاص ۸۰۰ هکتار باغ و فضای سبز در مشهد، ۵۰درصد فضای سبز شهر را تامین کرده است.

وی با استقبال از همکاری‌های مشترک آستان قدس رضوی و کشور هلند به خصوص در زمینه پرورش گل در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، تولید بذرهای محصولات سیفی و سبزی و نیز توسعه همکاری‌های فنی و صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی تاکید کرد.

سفیر هلند در جمهوری اسلامی ایران نیز با تاکید بر توسعه روابط، ایران را از نظر توانمندی‌های اقتصادی، وسعت جغرافیایی و تاریخچه فرهنگی، کشوری عظیم دانست و گفت: ما فرصت‌های بی‌شماری را در توسعه روابط با ایران داریم.

رادینگ فان فولن هوفن با تصریح بر اینکه در بخش کشاورزی اهمیت فراوانی را برای همکاری با آستان قدرس رضوی قایل هستیم، بر توسعه گسترش و انجام فعالیت‌های مشترک کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی تاکید کرد.

وی با اشاره به برخی علایق مشترک مردم ایران و هلند گفت: یکی از این علایق مشترک توجه به گل و گیاه است، بنابراین دو کشور می‌توانند برای توسعه گل خانه‌های مدرن و بزرگ با هم همکاری کنند.