دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در حال حاضر ارزش سبد کالای موردنیاز این شرکت بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در قالب ساخت بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ قطعه است و قرار است تمام سفارشات به تولیدکنندگان داخلی داده شود. هرمز قلاوند در دیدار از پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان، با بیان اینکه مناطق نفت‌خیز از جمله سازمان‌های طرح محور است، عنوان‌ کرد: بیشتر پروژه‌های مجموعه در ارتباط با ثبت و نگهداری تولید و تامین کالا است.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که در سال‌جاری تعداد سفارشات ساخت کالای داخلی را افزایش دهیم.

مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی جامع و مدون برای ساخت کالاهای داخل، با بیان اینکه ۷۰ درصد حجم مالی و اعتباری برای اجرای هر طرح نفتی مربوط به سفارشات کالا است، افزود: در گذشته حجم تامین این کالاها از خارج از کشور بیشتر بود، اما با توجه به نامگذاری امسال به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نیز ایجاد محدودیت‌ها در زمینه ارتباط با شرکت‌های خارجی، به دنبال کاهش میزان خرید کالا از خارج از کشور هستیم و لازمه این امر تقویت تولیدکنندگان داخلی و توسعه همکاری با مجموعه‌هایی از جمله جهاد دانشگاهی است.

قلاوند با ابراز رضایت از همکاری‌های گذشته دو مجموعه نفت و جهاد دانشگاهی و عملکرد مثبت این نهاد در اجرای پروژه‌های واگذار شده، بر لزوم انعقاد قرارداد و تفام‌نامه‌های همکاری بین دو طرف تاکید و اظهار کرد: همکاری‌ها و تعامل دو طرف می‌تواند در سه زمینه ساخت کالا، بازرسی و نظارت و تفاهم‌نامه‌های چندجانبه باشد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی خوزستان نهادی با تجربه و دارای امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که می‌تواند به عنوان بازوی اجرایی مناطق نفت‌خیز از آن استفاده کرد؛ اظهار امیدواری کرد با حمایت مناطق نفت‌خیز و همکاری جهاد دانشگاهی بتوانیم برنامه امسال و ۵ ساله پنجم توسعه در زمینه ساخت کالا و رسیدن به خودکفایی را محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یادآورشد: قراردادی چندجانبه به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان بین این شرکت، شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان و استانداری در خصوص تامین قطعات مجموعه نفت و کمک به سازندگان استان منعقد شده است که امیدواریم با همکاری جهاد دانشگاهی هرچه زودتر موضوع ساخت کالاهای مورد نیاز نفت دنبال شود.