دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک‌رفتار: مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۵۶ شهر استان زیر پوشش شبکه آب شرب قرار دارند. مهندس رضاپور رجب گفت: در حال حاضر ۵۶ شهر آذربایجان شرقی از نعمت آب شرب و تصفیه شده که توسط شرکت آب و فاضلاب ارائه می‌شود، برخوردار هستند که عمق و میزان موثر بودن این خدمات در شهرهای تازه تاسیس و شهرهای قدیمی که سال‌ها با مشکل تامین آب سالم مواجه بودند قابل مشاهده و درک است.

وی افزود: بر اساس این گزارش و اعلام کارشناسان امور بهداشتی با آب‌رسانی به یک شهر علاوه بر کاستن از میزان مهاجرت به دیگر مناطق شاهد رهایی مردم از انواع بیماری‌های عفونی و میکروبی می‌شویم.

مهندس پوررجب گفت: منطقه خمارلو یکی از همین شهرهای استان است که پس از تبدیل شدن به شهر در سال ۷۸ همیشه با مشکل تامین آب شرب سالم و کافی برای ساکنان خود مواجه بوده است، این شهر با قرارگرفتن در نزدیکی رود ارس و همسایگی با کشور جمهوری آذربایجان موقعیت ویژه‌ای داشت که در حال حاضر مرکز بخش خداآفرین بوده و حدود دو هزار نفر جمعیت ساکن دارد.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان اظهار کرد: سابقه تامین آب ناحیه خمارلو به سال ۶۶ برمی‌گردد که پس از گذشت چند سال به‌علت افزایش جمعیت و تغییرات جوی که گرم شدن هوا را در پی‌داشت، سیستم آ‌ب‌رسانی قدیم پاسخگوی نیاز مردم نبود.

وی افزود: این طرح با هدف تامین، انتقال، تصفیه، ذخیره و توزیع آب از طرف این شرکت در سال ۸۷ به مهندسین مشاور واگذار شد.

وی این طرح را شامل دو بازده زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت دانست و درباره ویژگی‌های طرح کوتاه‌مدت یادآور شد: این طرح با هدف تسریع در رفع نیاز مردم مورد توجه قرار گرفته است. مهندس پوررجب حفر دو حلقه چاه در مجاورت رودخانه ارس و در محدوده دریاچه سد قیز قلعه سی با ظرفیت آبدهی ۵/۷ لیتر در ثانیه ، طراحی پکیچ فرآیند نانو فیلتر برای تصفیه آبدهی ۸/۵ لیتر در ثانیه که برای نخستین بار در خاورمیانه طراحی و اجرا می‌شود، انتقال و پمپاژ آب به مخازن آب به‌طول ۲/۶ کیلومتر و احداث سه باب مخزن را از ویژگی‌های مهم طرح کوتاه‌مدت بیان کرد.