دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی مرز بین‌المللی شلمچه برای ایجاد پایانه خشک را مناسب دانست. خشایار تیموری‌پور ایجاد بنادر خشک در کشور را یکی از راه‌های اصلی توسعه ترانزیت عنوان کرد. وی در خصوص بسترسازی و تقویت ظرفیت‌های موجود در کشور برای توسعه ترانزیت گفت‌: هم‌اکنون مناطق زیادی برای ایجاد پایانه‌های خشک و توسعه ترانزیت در کشور وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مرز سرخس و مرزهای عراق از جمله مرز باشماق و مرز شلمچه اشاره کرد‌.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی به مشکلات موجود در زمینه ترانزیت چه در بحث قوانین و مقررات و زیرساخت‌های مورد نیاز و چه در خصوص مباحث فرهنگی اشاره کرد و افزود: در خصوص مرز عراق با سفرهای متعدد به عراق و بازدید از مرز این کشور مشکلات این بخش مورد بررسی قرار گرفت‌، در مرز باشماق نیز مقرر شد پایانه خشک برای ترانزیت کالا ایجاد شود که متاسفانه با مشکلات منطقه‌ای و با ممنوعیت‌هایی که در آن زمان در گمرک وجود داشت نتوانستیم دپوی خشک را در آن منطقه ایجاد کنیم. مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های اصلی توسعه ترانزیت، ایجاد و تقویت بنادر خشک در مرزهایی است که این ظرفیت را دارند، اظهار کرد: توسعه ترانزیت بسیج و هماهنگی تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با امر ترانزیت را طلب می‌کند تا بستر مناسبی برای ایجاد ترانزیت در کشور ایجاد شود.

وی در ادامه به منطقه ویژه اقتصادی در مرز سرخس اشاره کرد و افزود: علاوه بر مرز سرخس که یکی از نقاط استراتژیک برای ایجاد بندر خشک است، مرز شلمچه نیز برای ایجاد پایانه خشک مناسب بوده که خوشبختانه سازمان‌ راهداری با ایجاد پایانه مرزی در حال فعال کردن آن است علاوه بر این مناطق، در بندر امیرآباد هم زیرساخت‌های خوبی برای توسعه ترانزیت ایجاد شده که امیدواریم با تقویت زیرساخت‌های ریلی مناسب، ظرفیت موجود آن به بهره‌برداری برسد البته برای دستیابی به این موفقیت همت و همکاری تمام بخش‌های مرتبط الزامی است.

تیموری‌پور در خصوص توسعه ترانزیت سوخت نیز گفت‌: ایجاد مخازن و امکانات تخلیه و بارگیری در مبادی حمل از جمله نیاز‌ها و اولویت‌های این بخش است و ما امیدواریم این شرکت با دارا بودن بیش از ۷۰۰ واگن مخزن‌دار بتواند با بهره‌برداری از ظرفیت موجود در مسیر ترکیه و کشورهای آسیای میانه اقدام به ترانزیت و جابه‌جایی سوخت کند.